Ahold profiteert van dollar

Supermarktconcern Ahold vaart wel bij de opgelopen dollarkoers. Dat blijkt uit de omzet van het tweede kwartaal die het concern vanmorgen bekendmaakte; 6,4 miljard euro. Het bedrijf boekte daarmee een omzetstijging van 11,5 procent, maar die was grotendeels te danken aan de sterke dollar. Zonder die valuta-effecten kwam de omzetstijging uit op 3,9 procent. Ahold haalt meer dan de helft van zijn omzet uit de Verenigde Staten.

Waar Ahold in voorgaande kwartalen nog een sterke groei kon rapporteren, gaat het nu wat minder hard. Ook de prestaties van het sterkste bedrijfsonderdeel, Albert Heijn, blijven achter. De omzet van de supermarkten steeg weliswaar met 7,9 procent tot 2,1 miljard euro, maar dat kwam voornamelijk op het conto van de overgenomen winkels van Schuitema. De omzetgroei op basis van een vergelijkbaar winkelbestand bedroeg slechts 0,4 procent.

Volgens Ahold komt dat vooral doordat het tweede kwartaal 2008, waarmee vergeleken wordt, zo succesvol was door de speciale promoties rond de Europese voetbalkampioenschappen. Die gaven de omzet een flinke duw in de rug. In het eerste kwartaal van 2009 gold dat ook voor de spaaractie met voetbalplaatjes.

Door de recessie letten supermarktklanten echter ook steeds meer op de prijs en kopen zij vaker aanbiedingen. Omdat concurrenten steeds scherpere aanbiedingen doen, moet Ahold daarin meegaan.

In de Verenigde Staten groeide de omzet van de ketens Stop & Shop/Giant-Landover met 2,8 procent tot 4,1 miljard dollar. De omzet van Giant-Carlisle daalde licht met 0,4 procent tot 1,1 miljard dollar. Hier speelde de door de crisis flink verminderde benzineverkoop een grote rol.

Ahold moest ook inleveren in Tsjechië en Slowakije met de formules Albert/Hypernova (-6,8 procent), met name door de sluiting van slecht renderende winkels.