Gedempt geblèr

Een middenklasser met een sportmotor. Met de S4 hoopt Audi een jong publiek aan te spreken.

Zittend in de sportstoel met de tweekleurige lederen bekleding, luisterend naar de Bang & Olufsen-geluidsinstallatie en kijkend naar het schermpje waarop staat dat je je nu in de Schipholtunnel bevindt, kan het gebeuren dat in het baanvak voor je opeens een medeweggebruiker opduikt.

Een weggebruiker die in een moment van onoplettendheid nét iets langzamer dan de toegestane maximumsnelheid rijdt. Bijvoorbeeld een zwarte Volkswagen Golf. In zo’n geval blik je in de grote buitenspiegel met chroomaccenten, je ontsteekt de ledlampen in de linkerrichtingaanwijzer, je trapt het gaspedaal in en je draait aan het met leer beklede stuurwiel met de contrasterende stikselnaden.

Voor je begint het te zoemen. Achter je klinkt een gedempt geblèr. Er begint iets tegen je rug te duwen. Het is de two tone-rugleuning. Intussen lijkt het of de Golf stilstaat.

Dan kun je het gas loslaten en de Golfchauffeur de gelegenheid geven de vier zilveren ringen op het kofferdeksel goed in zich op te nemen. Misschien kan hij ook nog de bescheiden vermelding S4 ontcijferen.

De nieuwe Audi S4 is geen grote auto en hij ziet er niet heel opvallend uit. Net een gewone A4. Een kenner ziet de iets uitgebouwde wielkasten en nog een paar sportieve details. Maar het grootste verschil bevindt zich onder de motorkap: een zorgvuldig ge-designed beeldhouwwerkje van mat lichtmetaal. Een sportmotor met zes cilinders en een topvermogen van 333 pk, drie keer zoveel als een gewone auto.

Je kunt er heel hard mee rijden, maar dat kunnen meer auto’s. De grootste attractie van deze auto is de verbluffende acceleratie waartoe hij in staat is. Invoegen lukt altijd, want een lichte druk met de teen is voldoende om een stoet zwoegers op de rechterrijbaan het nakijken te geven. Een bumperklever? Stille verbijstering is zijn lot als de S4 hem zijn hielen laat zien. Het mooiste is zo’n bochtige oprit waarop je even een aanloop kunt nemen. De Audi kleeft aan het asfalt, geholpen door de permanente vierwielaandrijving. Bovendien sleurt de automatisch intredende extra aandrijving van het buitenste achterwiel de wagen moeiteloos langs de witte strepen. In een S4 krijgt iedere automobilist een heel gunstige indruk van zijn eigen rijvaardigheid.

Hart van deze auto is de motor, en het geheim van zijn kracht is de compressor waarmee hij is uitgerust. Die jaagt een flinke hoeveelheid extra lucht de zes verbrandingskamers in, zoveel extra lucht dat er ook extra brandstof ingespoten kan worden. Bijzonder aan deze motor is dat de benzine direct de cilinder in wordt gespoten. Dat is bij benzinemotoren nog een betrekkelijk zeldzame techniek, die tot een relatief laag verbruik leidt. De één op tien die Audi claimt zou best eens werkelijkheid kunnen zijn – als je niet te vaak toegeeft aan het verlangen om die rugleuning weer te voelen.

In 5,1 seconde rijdt de S4 honderd kilometer per uur, wat voor een personenauto huiveringwekkend snel is, maar je wel met het probleem opzadelt dat je eerder dan gedacht aan een zinvolle invulling van de resterende reistijd moet gaan denken. Gelukkig verschaft de cockpit voldoende afleiding. Een breedbeeld navigatiesysteem waartegen je kunt praten en waarvan de woordvoerster „Ja, bitte?” zegt als ze je niet verstaan heeft, een radio die vanaf het stuur en vanaf de middenconsole is te bedienen, een cruise control die automatisch afstand houdt met eventueel aanwezige voorliggers, schermpjes met brandstofverbruik, lichtjes die gaan branden als zich een auto in de dode hoek bevindt, onthullende opnames van het landschap achter de auto als je hem inparkeert. Aan de werking van al die voorzieningen is een apart instructieboekje gewijd, dat 198 pagina’s telt. Waarmee de Audi ongewild een ander kenmerk van de moderne autotechniek demonstreert: de tijd dat je achter het stuur van willekeurig welke auto kon gaan zitten, de sleutel kon omdraaien en gedachteloos kon wegrijden is voorbij. Je moet je eerst inlezen. Pas dan weet je in welke opening je de multifunctionele opstartmodule moet steken, waar de elektronische parkeerrem eigenlijk zit en hoe je die moet ontgrendelen. En pas dan kun je dat gaspedaal indrukken.