Uitzendbureaus: tekenen van herstel

Uitzendorganisatie USG People heeft voor het derde kwartaal op rij verlies geleden, maar ziet desondanks tekenen van herstel. Dat heeft de eigenaar van de uitzendbureaus Unique, Content en Start vanmorgen bekendgemaakt.

Het verlies in het tweede kwartaal was 6 miljoen euro. In dezelfde periode in 2008 werd nog een winst van 32 miljoen euro geboekt. De kwartaalomzet daalde vergeleken met vorig jaar met 31 procent tot 722 miljoen.

De uitzendbranche gaat zwaar gebukt onder de economische crisis. USG People reageerde daarop door ingrijpend te reorganiseren. Sinds vorig jaar zijn circa 1.600 banen verdwenen en 185 vestigingen gesloten. Het bedrijf verwacht met de maatregelen ten minste 75 miljoen euro te besparen op jaarbasis.

Volgens Rob Zandbergen, die naast zijn functie als financieel directeur ook topman is sinds het vertrek van bestuursvoorzitter Rob Icke twee weken geleden, zijn de eerste tekenen van een herstel van de economie zichtbaar. „Vier maanden op rij is de daling van de omzet nu stabiel. Dat is voor het eerst in anderhalf jaar.”

Zandbergen waagt zich niet aan voorspellingen, „maar het lijkt erop dat we het dieptepunt in uitzendwerk wel hebben gehad.” Hoewel USG People op korte termijn „geen significante verbetering van de markt” verwacht, denkt Zandbergen dat de resultaten in het tweede helft van het jaar zullen verbeteren. „De eerste twee kwartalen zijn traditioneel de slechtste in de uitzendbranche.”

Bovendien drukken de kosten van de herstructurering nu eenmalig op het resultaat van de eerste twee kwartalen, zegt Zandbergen. „Als het herstel doorzet, is het niet nodig om verdere maatregelen te nemen.”

De Amerikaanse uitzendorganisatie Manpower, die gisteren een daling van de omzet in Europa van 27 procent heeft rapporteerd, ziet ook een stabilisatie van de uitzendmarkt.