'Tweet', en daar is de hoofdsponsor van Armstrongs nieuwe ploeg

Lance Armstrong verspreidt nieuws alleen via Twitter. Het is de toekomst, weet zijn management. Ook de nieuwe hoofdsponsor werd met een ‘tweet’ gelanceerd.

Gisteravond om 18.08 uur flitste de lang verwachte tweet van Livestrong binnen: ‘RadioShack in 2010 sponsor van Lance Armstrong.’ Het was de officiële bevestiging van het gerucht dat al bijna een dag in het Tourpeloton rondging. Een journaliste van ESPN had bij toeval ontdekt dat RadioShack een overeenkomst had gesloten met het management van Armstrong, Capital Sports & Entertainment. Ze legde onmiddellijk de link met een nieuwe wielerploeg van de zevenvoudige winnaar van de Tour de France. Armstrong en de zijnen zwegen, ze verwezen naar een persbericht aan het einde van de dag, via Twitter.

Geen persconferentie, geen papieren communiqué, geen e-mail, alleen een tweet. Met daarop een verwijzing naar de website vanLivestrong, de stichting waarin oud-kankerpatiënt Lance Armstrong campagne voert voor kankerbestrijding. Op de site stond een videoboodschap waarop hij zijn vreugde uitsprak over de sponsoring van de Amerikaanse elektronicaketen. Het bedrijf zal vooral de kankerbestrijding financieel ondersteunen, en daarnaast Armstrong als hardloper, triatleet, wielrenner en een wielerploeg rondom hem. Volgend jaar rijdt Armstrong de Tour in een tenue met RadioShack.

„Twitter is als medium de toekomst voor Armstrong en de zijnen”, legde Bart Knaggs van Capital Sports & Entertainment gisteren uit voordat het officiële bericht naar buiten kwam. Armstrong twittert al ruim een half jaar. Hij heeft nu 1.550.905 followers. Hij was een van de eerste sporters die via dit medium contact onderhield met zijn supporters, vrienden, collega’s, kankerpatiënten en met iedereen die van zijn leven op de hoogte wil blijven. Deze winter liet hij viawww.twitter.com/lancearmstrong weten dat hij weer bezoek had gehad van dopingcontroleurs, waar hij trainde, wanneer hij naar Australië ging om daar aan de Tour Down Under mee te doen. Hij stuurt soms foto’s mee, van hemzelf, zijn vriendin en kinderen. Zoals begin juni een foto van de pasgeboren zoon Max. En vanmorgen vanuit Annecy, waar vriendin Anna Hansen en enkele kinderen van Lance op bezoek waren. „Transparantie willen we”, zegt Knaggs, die Armstrong al ruim twintig jaar kent.

Wie als journalist Lance voor of na de etappe wil spreken, moet van goeden huize komen of over sterke, puntige ellebogen beschikken om de opdringerige massa toeschouwers weg te drukken. Alleen voor de camera van de Franse en Amerikaanse televisie – of soms voor een radiomicrofoon – wil hij weleens wat zeggen. Of hij belegt op een rustdag een persconferentie, waar hij voorgekookte praatjes presenteert. Elke dag meldt zijn voorlichter bij de Astana-ploeg Philippe Maertens zich in de perszaal met een laptop. Voor wie het wil horen kan luisteren naar de opgenomen vragen en antwoorden van Armstrong.

Een uur nadat Livestrong én Armstrong tweets hadden verstuurd over de nieuwe sponsor, wilde hij wel wat vertellen over de toekomst. „Hun 4.400 winkels in de Verenigde Staten en Mexico, meer dan 30.000 personeelsleden en 30 miljoen klanten geven een unieke kans om de boodschap van Livestrong te verspreiden en zo verder de ziekte te bestrijden. Maar in wielrennen is ook de technologie van groot belang. Het is belangrijk voor mij om partner te worden van een bedrijf dat begrijpt welke rol technologie speelt in het leven van mensen.”

Nike wordt kledingsponsor, Trek levert de fietsen. Met beide heeft Armstrong een levenslang contract. Met andere sponsors is hij nog in onderhandeling, evenals met renners en een ploegleider. Zo begrepen de journalisten uit de opgenomen boodschap op de laptop. Het volgende nieuws komt vast en zeker op Twitter.