Overname van Zappos door Amazon is een slimme zet

Amazon.com is al heel lang gecharmeerd van schaalgrootte. Het internetwarenhuis heeft stelselmatig nieuwe markten aangeboord, door van alles en nog wat toe te voegen aan de oorspronkelijke basis van boeken en dvd’s. Van elektronica tot zwaar gereedschap. Maar ondanks al die inspanningen zien nog weinig klanten Amazon.com als een handige plek voor het kopen van kleding. Daarom lijkt de overeenkomst om voor bijna 1 miljard dollar (704 miljoen euro) aandelen in de internetschoenenwinkel Zappos.com te kopen een slimme manier om vooruit te komen op de Amerikaanse kledingmarkt. Die markt heeft een waarde van circa 220 miljard dollar.

Amazon.com heeft de afgelopen tijd zwaar geïnvesteerd in haar distributienetwerk. Hoe meer omzet zij via dit systeem weet te verwezenlijken, des te hoger de potentiële winstmarges zijn. Of – zoals Amazon in het verleden zo vaak heeft gedaan – des te meer de firma haar prijzen kan verlagen om haar dominantie in de internetdetailhandel te vergroten.

Met de jongste overeenkomst kiest Amazon voor een afstandelijke aanpak, door vast te houden aan het steeds bekendere Zappos-merk en het zittende bestuur van de onderneming. Dat is verstandig. Het kledingbedrijf zegt snel te groeien en krijgt regelmatig hoge waarderingen van zijn klanten. De onlineschoenenwinkel lijkt dus iets goed te doen en begint nu zijn vleugels uit te slaan op andere markten.

Het is moeilijk te zeggen of de prijs juist is. Zappos maakt geen cijfers bekend over de winstgevendheid – of het ontbreken daarvan – hoewel een mogelijke beursgang al een tijdje het gesprek van de dag is in Silicon Valley. Maar op een niveau van minder dan één maal de omzet van 2008 lijkt het bedrag verdedigbaar. Amazon zelf wordt verhandeld op een niveau van bijna twee maal de historische omzet.

Bovendien betaalt de firma in aandelen en niet door te putten uit haar kasoverschot van 2,7 miljard dollar. Amazon wordt verhandeld op een niveau van meer dan vijftig maal de geschatte winst over 2009. Het aanwenden van veel te dure aandelen voor de overname van een kleine maar ambitieuze concurrent lijkt dus een slimme zet.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com