Dubai & beton

In het hart van de bouwvak ligt de anders constante aanvoer van beton voor bouwprojecten nagenoeg stil. Er wordt even niet gewerkt aan de bouw van kantoren, bruggen of woningen. Wat verder bij ons vandaan, in de Golfregio, lijkt de bouw ook bijna tot stilstand te zijn gekomen, niet omdat het te warm is om te werken maar omdat de financiële crisis bedrijven noodzaakt om rustiger aan te doen. Toch wordt er nog gewerkt want als je 's avonds na zonsondergang landt op het vliegveld van Dubai dan zie je in en rond de stad eindeloze linten met knipperlichtjes. Dichterbij gekomen blijkt het om rijen langzaam rijdende en wachtende vrachtwagens met bouwmaterialen te gaan die als herkenning hun knipperlichten aan laten. De bouw gaat in de zomer vooral 's avonds en 's nachts door als de temperaturen een beetje draaglijker zijn. Momenteel wordt er in deze surrealistische stad gebouwd aan het hoogste bouwwerk ter wereld, de Burj Dubai. Inmiddels is het hoogste punt bereikt en zie je overal vanuit de wijde, vlakke omgeving de dunne glimmende naald van ruim 800 meter! Records verbrekende hoogbouw in een regio met een zee aan ruimte blijft verwonderen. Het prestige van de lucht in bouwen blijkt universeel en niet aan ruimte gebonden. Beton, staal en glas zijn de belangrijkste ingrediënten van deze zogenaamde wolkenkrabbers. Het glas vervult de functie van een huid, het omhult het bouwsel. Beton in combinatie met staal, het gewapend beton, geeft structuur aan het gebouw. Beton is een verassend rudimentair product. Cement en water, gemengd met toeslagmiddelen als zand en grind vormen samen de betonspecie. Deze dikvloeibare massa kan op verschillende manieren verwerkt worden. Gieten in een van te voren gebouwde mal, de bekisting, en storten op horizontale vlakken zijn het meest gangbaar. Na uitharding blijft er een steenhard materiaal achter. Het slopen van een gewapend betonnen constructie is tijdrovend én arbeidsintensief. Een aantal projectontwikkelaars in de Golfregio kan momenteel de bouw van onderhanden projecten niet voltooien. Om niet met een somber woud aan half afgebouwde torens te blijven zitten wordt er zelfs nagedacht over voortijdige sloop!

Joost Alferink

    • Joost Alferink