We blijven de iPhone kopen

Als een van de weinige computerfabrikanten ziet Apple omzet en winst stijgen.

Het geheim: goedkopere laptops en een hit: de iPhone.

Technologiebedrijf Apple lijkt voorlopig ongeschonden de crisis door te komen. Het Amerikaanse bedrijf meldde deze week, bij de presentatie van de kwartaalcijfers, voornamelijk goed nieuws: een winststijging van 15 procent, groei in een dalende computermarkt en een hogere winstmarge.

De grootste ‘teleurstelling’ die Apple-watchers moesten verwerken had betrekking op de toestand van Steve Jobs, die vaak mythische gaven wordt toegedicht. Jobs kwam terug van een half jaar ziekteverlof, maar bleek lang niet zo onmisbaar als velen vermoedden. Jobs vervanger, mededirecteur Tim Cook, wist Apple zonder kleerscheuren door een lastig economisch seizoen heen te loodsen.

Apple houdt vast aan de succesformule van high-end elektronica en computers, erop rekenend dat genoeg klanten meer willen betalen voor status en stijl. Ook al zijn Applecomputers duurder dan veel concurrenten, het aantal verkochte laptops en bureaucomputers steeg met 4 procent. Maar Apple ontkwam er niet aan de prijzen van notebooks met enkele honderden dollars te verlagen om marktaandeel vast te houden.

Het was in zekere zin aartsconcurrent Microsoft die Apple tot een prijsdaling dwong. De softwarefabrikant begon een agressieve reclamecampagne waarin de hoge prijs van MacBooks aan de kaak werd gesteld. Apple heeft Microsoft inmiddels verzocht de campagne te stoppen.

Vergeleken met andere pc-fabrikanten, die nu vooral goedkope, kleine netbooks verkopen, blijft de marge van de gemiddelde computer van Apple een stuk hoger dan die van veel andere computers. Maar door de prijsdaling daalde de omzet van de Mac-verkopen licht.

Toch wist Apple de gemiddelde marge op 36,3 procent te houden. Dat is vooral te danken aan de verkoop van mobiele telefoons. Afgelopen kwartaal verkocht Apple 5,2 miljoen iPhones. Deze verkooppiek, 626 procent meer dan een jaar daarvoor, is te danken aan het nieuwe iPhone-model (3GS) dat vorige maand op de markt kwam. Tegelijkertijd verlaagde Apple de prijzen van het oudere 3G-model, in plaats van die telefoon uit de markt te halen. Zo moet het marktaandeel van de iPhone blijven groeien.

De meeste fabrikanten van mobieltjes, waaronder marktleider Nokia, hebben te kampen met teruglopende omzetten. De makers van dure smartphones, zoals Apple, RIM (BlackBerry) en HTC, groeien daarentegen als kool.

Van de 8,34 miljard dollar van Apple’s kwartaalomzet (5,9 miljard euro) levert de iPhone ongeveer 1,7 miljard dollar. Dat is inmiddels meer dan Apple verdient aan het andere verkoopsucces, de muziekspeler iPod.

Omdat de iPhone internationaal ook aanslaat, komt nu 44 procent van de omzet van Apple uit het buitenland. Vorig kwartaal was dat nog 41 procent. Het ziet er naar uit dat het percentage zal groeien als de iPhone ook, zoals verwacht, in China te koop zal zijn. De Chinese overheid wil echter een speciale versie van de iPhone, zonder wifi-aansluiting voor lokaal draadloos internet.

Het succes van de iPhone gaat wel ten koste van de muziekspeler iPod. Daarvan verkocht Apple er het afgelopen kwartaal 10,2 miljoen – 7 procent minder dan in hetzelfde kwartaal van 2008.

Het is onduidelijk wat Apple verdient in de App Store, de softwarewinkel die speciaal gebouwd is voor gebruik op de iPhone. Apple meldt dat er anderhalf miljard programma’s gedownload zijn, maar zegt niet hoeveel geld dat oplevert. Veel van de aangeboden programma’s zijn gratis, hoewel sommige programmeurs met één goedkope applicatie toch enkele tonnen wisten te verdienen.

Apple vraagt 30 procent van de verkoopprijs van elke programma, naar eigen zeggen voor het onderhoud van de App Store-winkel. Het is voor Apple niet zozeer belangrijk dat het winst maakt met de App Store, maar dat het de iPhone als mobiel platform laat groeien. In de strijd met Google Android, BlackBerry, Symbian en Windows Mobile is een onderscheidend verkoopargument dat er 50.000 programma’s voor de iPhone beschikbaar zijn.

De App Store lijkt op de formule van de iTunes Music Store: deze winkel voor digitale muziek stimuleert de verkoop van apparatuur. Beleggers plukken de vruchten van die strategie. Het aandeel Apple is in de periode dat Jobs afwezig was snel gestegen. Dat is te danken aan vervanger Tim Cook. Maar het was Jobs’ vooruitziende blik waardoor Apple een voorsprong kon nemen op de markt voor smartphones.

    • Marc Hijink