Vormgever van Yellow Submarine

Als vormgever zette Heinz Edelmann zijn stempel op Yellow Submarine, de tekenfilm rond de Beatles.

Hoes van de soundtrack van tekenfilm 'Yellow Submarine' Verschollen geglaubte Filmaufnahmen der Beatles zu einem Song des Films "Yellow Submarine" aus dem Jahre 1968 sind jetzt wieder entdeckt worden und sollen das Erscheinen einer neuen Beatles-Single begleiten. Die Aufnahmen wurden am 11. Februar 1968 in den Beatles-Studios an der Abbey Road gemacht: Eigentlich sollte ein Werbefilm für das Lied "Lady Madonna" aufgenommen werden - tatsächlich jedoch nahmen die Beatles an jenem Tag den Titel "Hey Bulldog" für den Spielfilm "Yellow Submarine" auf. "Hey Bulldog" soll Ende 1999 als letzte Single der Beatles auf den Markt kommen. "Wir hatten das alles vergessen. Aber ich glaube, das würde ein richtig cooles Video abgeben.", sagte Ex-Beatle McCartney am 18.9.1999. Der Film "Yellow Submarine" wird seit dem 16.9.1999 wieder in den deutschen Kinos aufgeführt. picture-alliance / dpa

Soms reageerde vormgever en illustrator Heinz Edelmann, , die dinsdag op 75-jarige leeftijd overleed, ietwat geërgerd als iemand weer eens over Yellow Submarine begon – alsof hij op zijn 33ste zijn artistieke hoogtepunt had bereikt en daarna nooit meer iets anders had gedaan. Maar vooral op latere leeftijd kon hij toch weer enthousiast terugkijken op de fleurige film die hij in 1968 vormgaf, met de getekende Beatles in de hoofdrollen, en als apotheose hun reis naar het paradijselijke Pepperland.

Het was een chaotische productie geweest, onder grote tijdsdruk, met enige tientallen medewerkers die onder zijn leiding duizenden tekeningen moesten maken. En hoewel er achteraf wel wat kan worden afgedongen op het door flower power, geestverruimende rook en vage vredesidealen beïnvloede verhaaltje, vallen er nog steeds veel verrassingen te zien in de zeeën van tijd en kennis, de zee vol gaten en de boosaardige Blue Meanies die de vier helden steeds de pas trachten af te snijden.

Heinz Edelmann werd geboren in Tsjechoslowakije, maar volgde een kunststudie in Düsseldorf en maakte zijn eerste opvallende werk als illustrator voor het jongerenblad Twen dat begin jaren zestig het summum van moderniteit was. Zijn speelse surrealisme, kloeke contouren, klare kleuren en zwierige vormen waren de ideale ingrediënten voor een visuele trip – en dat was precies wat hun animatiefilm volgens de Beatles moest zijn.

Daarna maakte Edelmann, als vormgever en illustrator in één, nog tientallen affiches, boekomslagen en ander werk, zoals de pinguïn met regenboogsnavel die in 1992 de mascotte was van de wereldtentoonstelling van Sevilla. Ook doceerde hij grafisch ontwerp in Stuttgart, Londen en Den Haag. In vakkringen stond hij in hoog aanzien. Maar daarbuiten bleef hij de man van Yellow Submarine.

    • Henk van Gelder