IJle lijnen van Obraztsova's arabesken vertellen alles

Julia (Jevgenia Obraztsova) ontmoet Romeo ( Vladimir Sjkliarov) op een gemaskerd bal, in 'Romeo en Julia' van het Mariinsky Ballet uit Rusland (Foto Rein van Zalen) Gerectificeerd: Op de foto bij IJle lijnen van Obraztsova’s arabesken vertellen alles (23 juli, pagina 9) staan niet de dansers Jevgenia Obraztsova en Vladimir Sjkliarov, zoals het onderschrift meldt. De solisten op de foto zijn Viktoria Teresjkina en Jevgeni Ivantsjenko. WFA25T:MARIINSKY BALLET:AMSTERDAM;22JUL2009-Foto, Romeo en Julia. In het kader van het Carré Wereldzomerfestival presenteert Stardust Theatre, van Henk van der Meyden en Monica Strotmann, van woensdag 22 juli t/m zaterdag 1 augustus exclusief in Carré het wereldvermaarde Kirov Ballet St. Petersburg dat sinds dit jaar de naam van het legendarische Mariinsky Theater heeft aangenomen. Het Mariinsky Ballet (Kirov) komt met 250 personen naar Amsterdam en zal worden begeleid door het eigen grote symfonie orkest van het Mariinsky Theater (bekend van topdirigent Valerie Gergiev), net als het balletgezelschap, tot de wereldtop behoort.WFA/rvz/str.Rein van Zanen ZANEN, REIN VAN;WFA

Dans Mariinski Ballet: Romeo en Julia. Gezien: 22 juli, Koninklijk Theater Carré Amsterdam. Herhaling vanavond. Inl: 0900-2525255 of www.theatercarre.nl.

„Voor mijn gevoel praat ik gewoon op het toneel”, zei Russische ballerina Jevgenia Obraztsova onlangs in een interview over haar hoofdrol in het Romeo en Julia. Na het optreden van de 25-jarige soliste van het Mariinski Ballet (Kirov), gisteren in het Koninklijk Theater Carré te Amsterdam, kan worden vastgesteld dat dat niet overdreven is: Obraztsova spréékt. Met haar hele lichaam, van de prachtige welving van haar wreven tot het uiteinde van haar pinknageltjes. Alles aan haar is expressief: haar veerkrachtige sprong past bij de onbekommerde tiener die zij aanvankelijk is, de ijle lijnen van haar arabesken vertellen over verlangen en wanhoop, de stand van haar hoofd verraadt elke emotie en haar armen plagen, ontdekken, vragen, smeken en huilen. Zij is een gedroomde Julia, een van de mooiste uit de bijna zeventigjarige opvoeringsgeschiedenis van Leonid Lavrovski’s ballet op de weergaloze muziek van Sergei Prokofjev.

Tot begin augustus staat in Carré het Mariinski Ballet uit Sint-Petersburg, hoeder van het romantisch-klassieke ballet in zijn zuiverste vorm. De Russen dansen vier avondvullende, verhalende balletten uit eigen stal. Later volgen Het Zwanenmeer, Doornroosje en Don Quichote. Vanavond is Romeo en Julia nog te zien. Het ballet van Prokovjev ging in 1938 in Tsjechoslovakije in première, maar beroemd werd deze aangepaste Kirov-versie van choreograaf Leonid Lavrovski uit 1940, waartegen Prokovjev overigens bezwaar had.

Alleen al om Obraztsova is deze Romeo en Julia een genot voor liefhebbers van dramatisch ballet. Dramatisch is deze voorstelling uit het Stalintijdperk zeker, soms op het potsierlijke af. De gebaren zijn van een ongegeneerde pathos die in het Westen is uitgestorven. Overigens geldt dat vooral voor de oudere personages, in het bijzonder voor de vader van Julia, gespeeld door veteraan Vladimir Ponomarev, die zijn armzwaaien werkelijk in de lucht beitelt – de acteertrant van de vooroorlogse stomme film. Het contrast tussen de berekenende aristocratische machthebbers, aan wie enig zedenbederf niet vreemd is – dat hoorde nu eenmaal bij het socialistisch realisme – en het naturel van hun nog onbedorven nakroost wordt daardoor des te groter. Ook het ongelukkige gesternte van de jonggeliefden, kinderen uit twee strijdende Veronese families, is des te aangrijpender. In de balkonscène is hun ademloze vervoering hartverwarmend.

Vladimir Sjkliarov (24) toont zich een waardige tegenspeler voor de meisjesachtige, maar technisch zeer volgroeide Obraztsova. Met zijn uiterlijk van een blozende tiener is hij geknipt voor de rol, die hem de gelegenheid biedt zijn volwassen en elegante danskunst te etaleren: mooie lijnen, vloeiende port de bras, een soepele, hoge sprong met een zachte landing. Sjkliarov is bovendien een tedere partner, die geen problemen heeft met de extreem hoge lifts; een Sovjetspecialiteit. Dat zijn stormachtige gevoelsuitbarstingen nu en dan ook letterlijk doorschieten, is daarom vergeven.

Wie de Nederlandse Romeo en Julia van Rudi van Dantzig en Toer van Schayk uit 1965 kent, zal concluderen dat die geraffineerder is dan deze oerversie, die bijvoorbeeld wel erg staccato van scène naar scène verspringt, gordijntje open, gordijntje dicht, met wat plichtmatige entr’actes terwijl achter het doek wordt verbouwd. En wat hebben Russen toch met fletse achterdoeken, lelijk gekleurde kostuums en slecht zittende, zeer brandbaar ogende pruikjes? Choreografisch is Lavrovski’s productie echter veel rijker en afwisselender dan die van Van Dantzig, en er wordt voluit en muzikaal gedanst, door het ensemble en zeker door de scherpe Alexander Sergejev (Mercutio), met dank aan het uitstekende eigen orkest, onder leiding van Boris Groezjin.

Vrijdag treedt prima ballerina Diana Visjnjeva op als Julia, daarna volgt de reeks negentiende-eeuwse klassiekers. Dan zal blijken of ook het corps de ballet van het Mariinski zijn oude niveau heeft behouden. De voortekenen zijn goed.

Rectificatie / Gerectificeerd

Correcties en aanvullingen

Romeo en Julia

Op de foto bij IJle lijnen van Obraztsova’s arabesken vertellen alles (23 juli, pagina 9) staan niet de dansers Jevgenia Obraztsova en Vladimir Sjkliarov, zoals het onderschrift meldt. De solisten op de foto zijn Viktoria Teresjkina en Jevgeni Ivantsjenko.

    • Francine van der Wiel