De acceptatie van de OV-chipkaart

Dit weblog volgt de invoering van de OV-chipkaart al wat langer. Gisteren was er weer nieuws: OV-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven heeft onderzoek gedaan naar de acceptatie van de kaart. Zie hier een bericht daarover.

Tegenover NU.nl zei Van Nieuwenhoven dat betere communicatie van het GVB Amsterdam noodzakelijk is om de invoering in Amsterdam soepel te laten verlopen.

“Men moet in Amsterdam niet eigenwijs zijn. Alle medewerkers moeten het kantoor uit en reizigers gaan informeren. Bij het RET is dat ook gebeurd en dat heeft heel erg geholpen. Leer daarvan.”

Op de eigen site van de OV-ambassadeur staat de zogeheten Monitor Klantacceptatie OV-chipkaart, naar aanleiding van een landelijke meting in 2008. Daarin staat onder andere:

De reacties van degenen die de OV-Chipkaart nu al hebben gebruikt (17% van degenen die van zijn komst op de hoogte zijn; 11% van allen) zijn momenteel enigszins gepolariseerd: zowel de acceptatie als de afwijzing liggen er iets hoger dan onder reizigers die hem nog niet hebben gebruikt. Vooral onder degenen die de kaart tot nu toe een enkele keer hebben gebruikt, vinden
we relatief veel afwijzers.

Of, zoals Van Nieuwenhoven zegt: “De acceptatiegraad is over het algemeen inderdaad niet erg hoog.”

Maar wat zegt het GVB Amsterdam?

Uit onderzoek blijkt dat mensen pas enthousiast worden over de ov-chipkaart als ze hem gebruiken.

Voor de zekerheid zet het GVB straks nog eens zeshonderd extra medewerkers in bij de introductie van de kaart. Om alles soepel te laten verlopen.