TomTom maakt minder winst en verliest in VS

De kostenbesparende maatregelen van TomTom hebben effect. Ondanks een forse omzet- en winstdaling blijft het bedrijf uit de rode cijfers. Dat blijkt uit kwartaalcijfers die de Nederlandse navigatiefabrikant vanmorgen bekend maakte. 

Waar TomTom in het eerste kwartaal nog een verlies van 33 miljoen boekte, haalt het nu een winst van 21 miljoen euro – nog steeds een daling van 60 procent ten opzichte van vorig jaar.

TomTom verhoogde zijn bezuinigingsprogramma van 60 naar 90 miljoen euro. Gedwongen door de teruglopende vraag naar navigatiesystemen sneed TomTom drastisch in de uitgaven, onder meer door 115 mensen te ontslaan.

Volgens topman Harold Goddijn ontwikkelt de vraag naar navigatiesystemen zich dit jaar „naar verwachting”, met een gebruikelijke piek in het voorjaar. Er werden in het tweede kwartaal bijna 2,5 miljoen navigatiesystemen verkocht. Vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2008 viel de omzet met 24 procent terug naar 368 miljoen euro.

TomTom zag zijn marktaandeel in Europa met 1 procent groeien tot 45 procent. In de VS, waar het in een hevige concurrentiestrijd is gewikkeld met het Amerikaanse Garmin, was minder dan één op de vijf verkochte navigatiesystemen van Nederlandse makelij.

Dat is een teleurstelling, want TomTom heeft de ambitie om in de VS te groeien. De markt voor navigatieapparatuur groeit daar nog steeds, terwijl in Europa de vraag naar navigatiesystemen begint af te nemen. De apparaten worden ook goedkoper: gemiddeld 112 euro per stuk, terwijl dat vorig jaar nog 131 euro was.

TomTom slaagde er afgelopen maand in om met een claimemissie van 400 miljoen euro weer wat financiële ruimte te krijgen; de bankafspraken werden te krap gezien de dalende verkopen. Een groot deel van de emissie, 169 miljoen euro, werd ingelegd door de oprichters van TomTom, onder wie Harold Goddijn. 

TomTom heeft nu nog een lening van 672 miljoen euro uitstaan, onder meer wegens de overname van Tele Atlas in 2008. Tele Atlas had in het tweede kwartaal 46 miljoen euro omzet, evenveel als een jaar daarvoor. „Tele Atlas draaide een solide kwartaal”, aldus Goddijn in een toelichting op de kwartaalcijfers. 

Goddijn durft geen duidelijke voorspellingen af te geven voor de resultaten van zijn bedrijf in de rest van het jaar. „We rekenen op een duidelijke verkooppiek in het vierde kwartaal, maar dat is gebruikelijk.”

TomTom hoopt het aantal producten te verbreden, onder meer door navigatiesystemen te leveren voor autofabrikant Renault. Daarnaast ontwierp het een navigatiesysteem voor de Apple iPhone.