Deense cartoonrel wordt vrouwelijke vorm

De belangstelling voor mode groeit in Nederland.

Vanavond opent de Amsterdam International Fashion Week, springplank voor jong talent.

And Beyond: UndauntedII-02. (Foto Barrie Hullegie en Sabrina Bongiovanni) Hullegie, Barrie;Bongiovanni, Sabrina

Op tientallen locaties in Amsterdam staan de komende dagen modeontwerpers centraal. Zij laten tot en met zondag hun nieuwe collecties zien aan een vakpubliek van winkeliers, inkopers en pers. Naast de catwalk in de Westergasfabriek (alleen toegankelijk op uitnodiging) zijn in het centrum van de stad ook publiek toegankelijke shows, exposities en lezingen te vinden.

De belangstelling voor mode groeit de laatste jaren. De internationaal georiënteerde Arnhemse biënnale trok vorige maand 31.000 bezoekers naar de derde editie.

De halfjaarlijkse Amsterdamse modeweek, die vijf jaar geleden begon met een paar shows als onderdeel van een vakbeurs, begint vanavond. De AIFW is vooral een ideale presentatieplek voor beginnende ontwerpers. Gevestigde ontwerpers gaan vervolgens naar Parijs, Milaan en Londen op zoek naar het juiste afzetgebied (verkooppunten) en aandacht van de internationale pers. Iris van Herpen, met haar theatrale ontwerpen dé ontdekking van de laatste jaren, showde afgelopen januari in Amsterdam en zal haar nieuwe collectie in september in Londen laten zien.

Elsien Gringhuis is nog beginnend, maar sleepte vorig jaar twee internationale modeprijzen in de wacht met haar afstudeercollectie Ser.No.13. In het Italiaanse Gorizia won ze de tweede prijs voor de meest creatieve collectie, en in Berlijn de tweede prijs voor de beste avant-gardedesigner. Gringhuis mag vanavond met de Nederlandse modelabels Non By Kim en End de modeweek openen.

In januari begon Gringhuis aan haar tweede collectie: 11.11. „Ik ben gek op getallen”, licht de vorig jaar in Arnhem afgestudeerde Gringhuis toe. Nee, ze had toen geen idee waar ze de ontwerpen zou gaan showen. „Dat het moest en dat het zou gebeuren, wist ik wel.”

Vanavond showt ze een vervolg op haar prijswinnende collectie. Blikvanger is een slim gemaakte jas die uit slechts twee patroondelen bestaat, en toch details zoals zakken heeft. Techniek vormt het uitgangspunt voor haar minimalistische ontwerpen. „Ik wil vernieuwen door middel van patronen”, zegt Gringhuis, die voor het kledingmerk G-star als designassistent werkt.

Gringhuis’ kleding oogt strak en helder. Eerder maakte ze kleding van maagdelijk papier, dit keer was het gladde en stugge zijde. Haar collectie zal een paar dagen na de show op de Modefabriek hangen, de halfjaarlijkse grote vakbeurs voor inkopers in de RAI. Ze vindt het deelnemen aan een beurs minstens zo spannend als het geven van een show. „Winkeliers kijken anders, praktischer, dan het modeshowpubliek. Het zou geweldig zijn als ik meteen verkoop.”

Ook veelbelovend is And Beyond. Jolanda van den Broek en Brigitte Hendrix presenteren onder hun merknaam And Beyond hun ontwerpen in een galerie.

In een And Beyond-outfit gebeurt veel. Zo vloeien in de blouse en broek patroondelen met verhalende prints vloeien over in een vrouwelijk silhouet. Als inspiratie voor hun derde collectie, The Undaunted (de onverschrokkene), diende onder meer een foto van de Deense vlag die naar aanleiding van de cartoonrel in brand was gestoken. Eén keer per jaar maken Van den Broek en Hendrix een collectie die de tijdsgeest moet neerzetten. „Het gaat ons niet om het nieuws van de dag, maar het weergeven van een maatschappelijk gevoel”, zegt Hendrix. Niet dat hun collecties altijd politiek geladen zijn, zeggen ze. „Onze eerste collectie Blinded by the light ging over het licht dat altijd aangaat als je als laatste op een feestje vertrekt.”

And Beyond heeft een druk jaar achter de rug. Ze showden tijdens de Seoul Fashion Week, dongen mee naar de Denim Award, maakten een installatie voor Wrangler en ontwierpen operakostuums. Hendrix: „Pas aan het einde van het jaar hadden we de tijd om na te denken over wat we er allemaal van vonden. We willen ons vanaf nu focussen op And Beyond.” Dankzij subsidies en vaste stylingklussen redden ze het financieel. And Beyond (beide ontwerpers studeerden in 2005 af aan de Rietveld Academie) verkoopt mondjesmaat.

Hendrix: „Verkopen is nooit onze insteek geweest. We zoeken nog naar een balans tussen draagbare en conceptuele showstukken. We vinden ook dat er al best veel kleding is. Wat voeg je toe?”

Het Downtown-programma van de Amsterdam International Fashion Week is openbaar: www.aifwdowntown.nl

And Beyond is dit weekeinde ook te zien in Galerie Meneer de Wit, Witte de Withstraat 8, Amsterdam.

    • Georgette Koning