Weer verlies voor Volvo

De Zweedse truckfabrikant Volvo heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een verlies geleden van ruim 5,5 miljard Zweedse kronen (500 miljoen euro). De omzet daalde het afgelopen kwartaal met 33 procent tot bijna 54 miljard kronen in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2008.

De truckfabrikant verkocht in het afgelopen kwartaal 57 procent minder trucks dan in hetzelfde kwartaal van 2008. Toch denkt het bedrijf dat de ergste daling in de vraag achter de rug is. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2009 daalde de verkoop met 9 procent. Voor heel 2009 verwacht het bedrijf dat het ten minste de helft minder vrachtwagens zal verkopen dan in 2008.

Zonder een belastingteruggave was het verlies van het Zweedse bedrijf over het tweede kwartaal nog groter geweest. Het operationeel verlies bedroeg bijna 6,9 miljard kronen. Maar Volvo kreeg in het tweede kwartaal ruim 2,1 miljard kronen terug van de belastingdienst. In Oost-Europa daalde de verkoop sterk, met ruim 72 procent. In West-Europa daalde de verkoop met 37 procent. Het kleinst was het omzetverlies in Azië. Daar daalde de omzet van met 14 procent.

Het is het derde achtereenvolgende kwartaal dat de Zweedse fabrikant verlies leed. Net als autofabrikanten hebben de truckfabrieken veel last van de economische crisis. Door de crisis is er veel minder vrachtverkeer en worden er ook veel minder nieuwe trucks besteld. Zo is in Nederland de vrachtwagenproducent DAF hard getroffen door de crisis.

In een verklaring zegt Volvo-topman Leif Johansson dat hij er van overtuigd is dat op lange termijn de omzet van het bedrijf weer zal groeien, omdat transport en infrastructuur „de ruggengraat” vormen van de economie.

Naast trucks onder de merknamen Volvo, Renault, Mack, Eicher en Nissan Diesel, maakt het bedrijf ook bussen en constructiemachines voor het aanleggen van wegen, zoals stoomwalsen. Ook de vraag naar constructiemachines is door de crisis sterk gedaald. Deze omzet daalde het afgelopen kwartaal met 45 procent.