Porsche en VW slachtoffer vete

Een vredesverdrag levert niets op als de oorlog geen lessen met zich meebrengt. De raad van commissarissen van de Duitse autoproducent Porsche lijkt bereid tot het ondertekenen van een deal, die een einde zou maken aan de langdurige ruzie met Volkswagen. Daardoor zou ook de vete tussen beide controlerende families worden beslecht. Maar als het bestuur bij de twee bedrijven niet verbetert, zal het moeilijk zijn een nieuwe crisis te vermijden.

Porsche heeft zo’n 10 miljard euro schuld op zich geladen door een meerderheidsbelang te nemen in zijn veel grotere concurrent. Maar het blokkerende belang van 20 procent van de Duitse deelstaat Nedersaksen betekent dat Porsche niet de volledige zeggenschap over VW in handen kan krijgen. President-commissaris Ferdinand Piëch van VW is tevens hoofd van één van de twee ruziënde takken van de Porsche-familie.

Volgens diverse persberichten zal VW zijn kastegoed van ongeveer 8 miljard euro aanwenden om de autodivisie van Porsche te kopen, terwijl het beursgenoteerde Porsche SE als houdstermaatschappij een meerderheid van VW zou behouden. Een aantal lastige problemen moet dan nog wel worden opgelost, zoals een mogelijke belastingaanslag als gevolg van de deal van 3 miljard euro.

Een verandering van de zeggenschapsstructuur leek al veel langer de meest voor de hand liggende manier om het financiële web te ontrafelen. Maar als de overeenkomst zijn beslag krijgt, zal Volkswagen uiteindelijk Porsche en de controlerende families te hulp zijn geschoten door een luxemerk te kopen dat het concern niet nodig heeft. In dat marktsegment bezit Volkswagen al Bentley, Audi, Lamborghini en Bugatti.

Om het onomwonden te zeggen: Piëch zal dan de overdracht van een deel van het kasgeld van VW hebben geregeld om de schuld van zijn familiebedrijf te verlichten. Maar de ruzie heeft ook andere merkwaardigheden in het Duitse ondernemingsrecht en de statuten van beide bedrijven aan het licht gebracht. In de eerste plaats kon Piëch de hulp van Nedersaksen inroepen als bondgenoot in zijn strijd tegen de meerderheidsaandeelhouder van VW. In de tweede plaats heeft de helft van de eigenaren van Porsche, de bezitters van preferente aandelen, geen stemrecht.

De families zouden naar verluidt hun belang van 50 procent in de toekomstige onderneming willen waarborgen. Maar uit hun soms lachwekkende vete van de afgelopen maanden blijkt dat zij niet geschikt zijn om aan de touwtjes te trekken bij een van ’s werelds grootste autoproducenten. Zij zouden opzij moeten stappen en de andere aandeelhouders stemrecht moeten geven.

Pierre Briançon

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaar uit Londen:www.breakingviews.com

    • Pierre Briançon