Starbucks gaat undercover

De naam Starbucks gaat van de gevel en de barista gaat behalve koffie ook alcoholische consumpties als wijn en bier schenken.

Onder de anonieme aanduiding ‘15th Avenue Coffee and Tea’ heropent de Amerikaanse koffieketen Starbucks volgende week een winkel in Seattle, de stad waar het koffie-imperium in 1971 aan zijn wereldwijde opmars begon. Het nieuwe ‘undercover’-café is tot laat in de avond open en vermaakt de gasten met optredens van muzikanten en dichters.

Wat Starbucks precies beoogt met het concept dat de bedrijfsnaam verloochent, is niet duidelijk. Vragen van de pers daarover blijven onbeantwoord.

Het concern heeft een duur imago en zag door de economische crisis de klandizie flink inzakken. Volgende week komt Starbucks met kwartaalcijfers en de verwachting is dat het concern opnieuw een omzetdaling zal rapporteren. De keten moest vooral in de VS duizenden werknemers ontslaan en honderden filialen sluiten. Ook het filiaal op 15th Avenue in Seattle stond op de lijst van te sluiten zaken.

Volgens Amerikaanse kranten moet het nieuwe concept klanten het gevoel geven dat zij hun koffie in een buurtwinkel kopen en niet bij een multinational met meer dan 16.000 winkels. Starbucks heeft het voornemen om nog ten minste twee andere filialen in Seattle te openen, die eveneens de straat of buurt waarin zij gevestigd zijn als naam zullen voeren. Als de formule aanslaat, wil het concern het ook elders invoeren.

.

Breaking views: pagina 19