NMa wijst bezwaren van easyJet af

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft gisteren een klacht van de Britse luchtvaartmaatschappij easyJet tegen de tarievenstructuur van luchthaven Schiphol afgewezen.

EasyJet had bezwaar gemaakt tegen de luchthaventarieven, die voor instappende passagiers op Schiphol fors hoger zijn dan voor overstappende passagiers (transfer). Overstappers betalen op Schiphol nu 13,23 euro aan veiligheidsheffingen en belastingen, terwijl passagiers die vanuit Nederland vertrekken 27,18 euro betalen. De klanten van easyJet zouden hierdoor worden gediscrimineerd, want de prijsvechter heeft alleen maar directe vluchten en kent geen overstapsysteem.

Easyjet vindt dat het door de tarieven concurrentienadeel ondervindt. Maar de NMa oordeelt anders. Volgens de mededingingsautoriteit is geen sprake van discriminatie. Er bestaan verschillende tarieven voor verschillende soorten passagiers en dat is toegestaan op basis van de Wet Luchtvaart, zegt de NMa.

De NMa benadrukt dat easyJet zelf de keuze heeft gemaakt voor direct vervoer, zonder overstap. „Dit businessmodel kent voor- en nadelen en dat valt Schiphol niet aan te rekenen”, stelt de NMa.

De NMa vindt ook dat de hoogte van de tarieven voor instappende passagiers „redelijk” is in vergelijking met die op andere luchthavens en wijst erop dat elders nog andere beveiligingstarieven bestaan, bijvoorbeeld voor vracht, „hetgeen Schiphol niet doet”.

Easyjet had ook geklaagd over vermeende ondoorzichtigheid van de tarieven op Schiphol. De NMa antwoordt: „Op basis van de Wet Luchtvaart is Schiphol niet verplicht een kostenspecificatie per afzonderlijk tarief op te leveren. Schiphol voldoet aan de eisen die de wet op dit punt stelt.”

Easyjet legt zich niet neer bij de uitspraak van de NMa, zegt operationeel directeur Cor Vrieswijk in een reactie. „We gaan in beroep tegen de beslissing bij de rechtbank in Rotterdam en leggen de kwestie voor aan de Europese Commissie”, aldus Vrieswijk.