Klassiekers op De Parade als licht vertier

Theater De Parade met Radio de Schoonheid door NUT Theater/ Theatergroep Aluin; Zap Holland door ZAP; Twist door Wereldband. Gezien: 16/7 Moreelsepark, Utrecht. Aldaar t/m 26/7. Inl: www.parade.nl****

Een radioverslaggever in de sector voetbal is afgereisd naar de luchthaven van Moskou. De grootste transfer ever is gemaakt: voetbalgezelschap De Drie Zusters kan elk moment arriveren. Ze komen niet.

Ze willen wel naar Moskou. Maar ze gaan niet.

Elders in Europa, in het regenachtige Schotland, passeert topvoetballer Macbeth zijn aartsrivaal Duncan. In Italië vechten de voetbalclubs Romeo en Julia een emotionele wedstrijd uit. Met als resultaat: de spelers van Romeo slaan schijndood tegen de grond en het Julia-elftal pleegt zelfmoord.

Op de Parade in Utrecht brengt theatergezelschap Nieuw Utrechts Toneel (NUT) een schitterende voorstelling, Radio de Schoonheid. Een radioman onderhoudt contact met reporters in Griekenland voor de wedstrijd Medea tegen Jason en in Frankrijk met spelers van Wachten op Godot. Maar topspeler Godot laat zich niet zien. En de supporters van Medea hebben Jasons bruid in de fik gestokten. Vraag: „Wat ging er toen door u heen?” Antwoord van de voetballer: „Ik ben professioneel, hè, en als professional moet je daar doorheen.”

Het zijn niet alleen de verwijzingen naar het beroemde repertoiretoneel dat Radio de Schoonheid zo perfect maakt, het is de briljante persiflage op de doorgeslagen, onzinnige radiotaal van voetbalverslagen en sportlieden. Voorbeeld: „Was het een deceptie?" Antwoord: „Nee, het was een teleurstelling.” Wedervraag: „Een teleurstelling, dus?”

Op het theaterfestival de Parade vieren de klassieken hoogtij. Maar dan als ultralicht vertier. Het gezelschap ZAP met Zap Holland opent de voorstelling met het gezongen gedicht „Denkend aan Holland/ zie ik brede rivieren...” van Marsman. Vervolgens zijn de acteurs in staat om in vier minuten Op Hoop van Zegen te spelen, de Vondels tragedie Joseph in Dothan als drieminutenwals te presenteren en de treurige oudejaarsscène uit De avonden van G.K. van het Reve over de wijn die helaas bessen-appel blijkt te zijn als melancholieke miniatuur te brengen.

De zapcultuur is van het toneel overgeslagen op de muziek. De zeskoppige groep Wereldband speelt in Twist naar eigen zeggen met 99 instrumenten. Ik telde er minder, maar het is enerverend te beleven dat elke muzikant elk instrument beheerst van drumstel tot saxofoon, van contrabas tot trombone. Ook deze groep snelt door het muzikale swingrepertoire heen. Twist is een voorproef van de uitvoering Kopmannen die in oktober in première gaat.

Dat gebeurt vaker op de Parade: een sneak preview uitbrengen. Het werkt: korte scènes roepen een hele wereld op. Nooit eerder meegemaakt dat drie voorstellingen die samen nog geen vijf kwartier beslaan zowel de theater- als de muziekgeschiedenis vakkundig en aanstekelijk doornemen.