Zomerhit: feest, seks en zon

Bij een zwoele zomer hoort ook een zomerhit. Maar wat maakt een zomerhit?

Volgens de wetten van het genre is het dit jaar ‘I know you want me’ van Pitbull.

Lambada – Kaoma (1990)

Al een paar weken staat het op nummer 1 in de diverse hitparades in Nederland: ‘I know you want me (Calle Ocho)’ van Pitbull. Invloedrijke radio-dj’s als Giel Beelen (3FM) en Edwin Evers (Radio 538) hebben het nummer alvast uitgeroepen tot dé zomerhit van het jaar.

Wat maakt een zomerhit?

Je moet de zee kunnen ruiken als je het liedje hoort. Het moet feest, seks en zon oproepen. Daarvoor heb je up-tempo muziek nodig, een nummer dat vrolijk klinkt, luchtig is en gemakkelijk valt mee te zingen. Een akoestische gitaar op de achtergrond en wat oewoehoe’s helpen flink. Het nummer moet verder een onderscheidend extraatje hebben, een nieuwe klank of gekkigheidje. De grote zomerdancehit van 2007, Heater van Samim, had een accordeonsample.

Waarom is ‘I know you want me’ geschikt voor de zomer?

Bij Pitbull is dat gekkigheidje een ijskoude synthesizerslag aan het einde van elke maat, die mooi contrasteert met de zompige ragga-beat. Het nummer begint met een lach en een akoestisch gitaartje. Als de beat inzet wordt er twee keer tot vier geteld: „one, two, three, four” en „uno, dos, tres, quarto”. Die mix van Engels en Spaans, waarbij Pitbull voortdurend rumba! (‘losgaan!’) roept, geeft het nummer de gezochte mediterrane tint.

De tekst „I know you want me, you know I want you” stookt het vreugdevuur der hormonen lekker op. Het dubbelzinnige refrein gaat nog een stapje verder: „Het is waar dat je mooi bent, ik ga je laten genieten, je hebt een grote mond, begin maar met spelen.”

Is het nummer wel onderscheidend en zomers genoeg?

The New York Times schreef al eens dat de hitparade tegenwoordig klinkt als de nachtmerrie van Al Gore: 52 weken zomer per jaar.

Pitbull?

Amando Perez, een Cubaans-Amerikaanse rapper uit Miami die slim andere hits oppoetst en er zijn raps overheen legt. Zijn bijnaam verwijst naar het idee dat de Cubanen blijven vechten voor hun bestaan.

En het nummer?

De basis van I know you want me is 75 Brazil Street, vorig jaar een hitje voor Nicola Fasano en Pat Rich. Pitbull noemt die titel in de eerste maten van zijn nummer, dat hij dan ook als remix bestempelt. Met een derde-generatie-sample: onder het één-twee-drie-vier zit een trompetje dat al gebruikt werd door de Bucketheads (The Bomb, 1995). Het origineel is van Chicago (Street Player, 1979).

Is een zomerhit niet vaak een bizar of onnozel nummer?

Er is inderdaad een theorie dat een zomerhit een niemendalletje moet zijn met hoog lalala-gehalte. Maar je gitaargeluid vervormen is niet per se artistieker. Het is een kunst om populaire, lichte muziek te schrijven.

Maar lukt dat bij zomerhits?

Soms. Macarena en The ketchup song waren zogenaamde ‘novelty hits’, gebaseerd op een vondst, met een eigen dansje. De makers zijn vaak eendagsvliegen.

Kan een gevestigde act een zomerhit maken?

Nee. Het publiek wil verandering: nieuwe sound, nieuwe naam. In de zon dagdroomt iedereen over een ander leven en een nieuwe liefde.

Kun je objectief meten wat een zomerhit is?

Hitparades zijn onbetrouwbaar. Ze werken met verkoopcijfers, airplay, legale downloads en onderzoeken naar populariteit. De grootste factor, illegale downloads, telt niet mee.

Zijn er naast Pitbull nog andere kandidaten dit jaar?

Niet echt. Maar naast dé zomerhit heb je nog vele zomerse hits. ‘Beggin’ van Madcon, een Noors duo van Afrikaanse afkomst, staat al drie maanden in de charts, maar gaat op stranden en feestjes moeiteloos het eind van de zomer halen. Het opbeurende deuntje is een cover van een hit van Franki Valli uit 1968.

Het Duits in ‘Haus am See’ van Peter Fox is een gimmick op zich. De Britse nummer 1, het pakkende synthipopnummer ‘Bulletproof’ van La Roux, komt eraan. En de Nederlandse hitmaker Fedde Le Grand heeft ‘Keep Control’ van Sono door zijn filtermachine getrokken en dat roept nu de clubhouse van Robin S. en Kristine W. in herinnering.

Wat is jouw favoriete zomerhit ooit? Praat mee op nrcnext.nl.