Vervreemdend filmpje over Uganda wint TENT. Award

Kunstcentrum TENT. bekroont jaarlijks de beste examenvideo’s van alle kunstopleidingen. Onder de schaarse inzendingen was animatie populair.

Still uit de videofilm ‘You’ll never walk alone’, 2009. Witte van Hulzen en Sander Breure Kunstcentrum TENT. bekroont jaarlijks de beste examenvideo’s van alle kunstopleidingen. Onder de schaarse inzendingen was animatie populair.

Dat ze in Oeganda terecht waren gekomen was toeval, vertelden de winnaars van de TENT Academy Awards ’09 gisteravond. De neefjes Witte van Hulzen en Sander Breure waren naar Afrika gegaan om avonturen te beleven. Dat er in Oeganda Engels gespoken wordt, was wel zo gemakkelijk. Het tweetal kwam terug met het dertien minuten durende drieluik You’ll never walk alone, een filmpje dat even onbegrijpelijk als intrigerend is.

We zien zwarte mannen met Arsenal-vlaggen op brommers door de straten rijden en een Oegandees met cowboyhoed, ijshockeyschaatsen en bowlingbal door het zand ploeteren. „Afrikanen verdwaald in de cultuur van de westerse wereld”, zo verklaarden de kunstenaars bij de prijsuitreiking. Maar de jury prees het werk vooral om de „krachtige beeldcomposities”. Van Hulzen en Breure kunnen nu weer op reis; hun prijs is een verblijf van twee maanden in het mediacentrum Hangar in Barcelona.

Zestien pas afgestudeerde kunstenaars dongen gisteren met hun eindexamenfilmpjes mee naar de TENT Academy Awards – het laagste aantal ooit. Volgens organisator Mariette Dölle van TENT waren de scouts, die alle academies afgestruind hadden op zoek naar jong filmtalent, heel streng geweest. Dat nam niet weg dat het niveau van de meeste filmpjes alsnog bedroevend laag was. Sommige bijdragen, zoals de Heidi-persiflage van Chantal de Wolde, bleven steken in meligheid. Andere filmpjes waren knap gemaakt, maar liepen over van zoetsappigheid, zoals het tekenfilmpje dat Mariet Joosten maakte over een man die zijn hond in de sneeuw kwijtraakt, en weer terugvindt.

De animatietechniek blijkt nog altijd populair onder jonge kunstenaars. Bijna de helft van de inzendingen is getekend of met behulp van achter elkaar geplakte foto’s in elkaar geknutseld. Sjors Vervoort maakte indruk met zijn Cardboard, waarin kartonnen fantasiedieren schokkerig door het straatbeeld bewegen, opgezweept door een lekkere beat. In Home van Michal Burg komt het speelgoed uit de kinderkamer ’s nachts tot leven en bouwen de meubels een feestje, met als hilarische climax een scène van twee klapperend copulerende bureaustoelen.

De publieksprijs ging gisteravond naar het mierzoete Daisy van Joost Horrevorts, een stop-motionfilmpje over een dromerig meisje dat je de Nederlandse tegenhanger van Amélie zou kunnen noemen. Een meisje dat bloemen bij zichzelf laat bezorgen, geld geeft aan zwervers en de eendjes voert.

Tentoonstelling t/m 23 aug in TENT, Witte de Withstraat 50, R’dam; tentrotterdam.nl