Verfkleuren bewegen mee met de economie

Optimistische en lichtvoetige kleuren die het humeur verbeteren. Bijvoorbeeld lichtblauw of fris geel. Dat zijn volgens verfproducent Akzo Nobel de kleuren van volgend jaar. Minder zwaar. De ergste economische rampspoed is dan hopelijk achter de rug en mensen zoeken daarbij andere kleuren.

Akzo Nobel onderzocht de relatie tussen kleur en de economische situatie. Nu zijn volgens Stephanie Kraneveld, onderzoeker bij het bedrijf, in West-Europa vooral sober en gebroken wit populair. Terwijl in de Verenigde Staten vooral verf in beige en grijstinten verkocht wordt. Maar in Azië kopen mensen op dit moment „frisse kleuren”, zoals helder geel, roze en lichtblauw. Dat kan volgens Kraneveld te maken hebben met de stand van de economie in Azië.

Akzo Nobel verwacht dat deze meer optimistische kleuren volgend jaar ook in Europa meer gebruikt zullen worden. Om te bepalen wat de trends zijn en welke kleuren populair zullen worden, houdt het bedrijf een keer per jaar een bijeenkomst met personen uit onder meer de architectuur en de modewereld.

Volgens het bedrijf blijkt uit hun onderzoek dat kleuren meebewegen met de economie. Tijdens een economische recessie overheersen de neutrale kleuren wit en grijs. Wit was vorig jaar in Nederland populair. Als mensen meer vertrouwen hebben en het economisch goed gaat, worden er opvallender kleuren gebruikt.