Supers varen wel bij consument die tijdens crisis thuis eet

Rotterdam. Supermarkten hebben relatief weinig last van de economische crisis. Dat blijkt onder meer uit de halfjaarcijfers die supermarktketens Super de Boer en Sligro gisteren publiceerden. Consumenten eten vaker thuis in plaats van buiten de deur, en daar profiteren de supers van. Super de Boer behaalde in de eerste helft van dit jaar een winst van 6 miljoen euro, evenveel als in dezelfde periode een jaar eerder, maar wel met tien winkels minder. Bij Sligro boekten de supermarktformules Em-Té en Golff 1 miljoen euro verlies. Dankzij de groothandelstak kwam het concern als geheel uit op een winst van 27 miljoen euro. Supermarkten zijn veel recessiebestendiger dan de detailhandel, zo blijkt ook uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Nederlandse detailhandel haalde volgens het CBS in mei bijna 9 procent minder omzet dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor de minder gunstige samenstelling van koopdagen in de maand mei komt de afname van de omzet uit op ongeveer 6 procent. De supermarktomzet bleef echter op gelijk niveau.