Poedercoaten op de fiets

Weleens van poedercoaten gehoord? Zo ja, heb je er dan ook een beeld bij? Of blijft het bij een stoffige naam? Dat laatste zou jammer zijn, want poedercoaten is een interessante en efficiënte manier om een beschermende laag verf aan te brengen op vooral metalen voorwerpen. Het lijkt in de verte wel wat op emailleren. Bij emailleren wordt een mengsel van glaspoeder, kleurstof en een bindmiddel met een kwast of spatel op een voorwerp aangebracht . Vervolgens wordt het product in een oven geplaatst en bij een temperatuur van rond de 700ºC ingebrand. Zo ontstaat een harde glasachtige beschermlaag. Oude, gebruikte geëmailleerde producten zijn vaak herkenbaar aan de kleine ronde beschadigingen van de glaslaag, waardoor de metalen ondergrond zichtbaar is.

Bij poedercoaten is het glaspoeder vervangen door een kunststof component. Daardoor is de uiteindelijke laag flexibeler en minder kwetsbaar voor beschadigingen. Het vernuft bij het poedercoaten zit in de wijze waarop de droge coating op het voorwerp wordt aangebracht. Door wrijving worden materialen statisch geladen. Dat is goed merkbaar als je op een koude, droge dag je trui over je hoofd uittrekt: de opgebouwde statische lading is hoorbaar én voelbaar. Dat gebeurt ook met de poeder die door een kleine opening van een spuitpistool gaat. De deeltjes worden statisch geladen. Het voorwerp doet niet veel, het is slechts voorzien van een aarde. Daardoor trekt het voorwerp de geladen deeltjes aan en blijft een mooie egale laag poeder achter op het product. Kunststof smelt bij veel lagere temperaturen dan glas: een oven van 180 ºC is voldoende om de poeder uit te laten vloeien over het oppervlak. Na afkoeling is de gekleurde beschermlaag klaar.

Een groot voordeel van poedercoaten is dat je de niet gebruikte poeder kan opvangen en hergebruiken. Dat is met het alternatief, de zogenaamde natlak-verftechniek niet mogelijk: bij die techniek moet je de overtollige verf opvangen in filters en weggooien. Fietsframes worden vooral gepoedercoat, auto’s worden natgelakt. Momenteel wordt er vooral gewerkt aan een slimme combinatie van de twee technieken. Eerst kwalitatief natlakken en vervolgens helder en duurzaam poedercoaten.

Joost Alferink