Google ervaart krimp advertentiemarkt

De online advertentiemarkt waarmee de Amerikaanse internetgigant Google zijn geld verdient, is nog niet hersteld van de recessie. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Google gisteren presenteerde. De omzet bleef vergeleken met het eerste kwartaal nagenoeg gelijk op 5,5 miljard dollar (3,9 miljard euro). Google wist de winst op peil te houden door flink te besparen op de kosten: 1,9 miljard dollar.

Google ervaart dat bedrijven minder geld aan advertenties uitgeven, ook op internet. Vorig kwartaal daalde de omzet voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf. Toch spreekt Google-topman Eric Schmidt van een geslaagd kwartaal, gezien de moeilijke omstandigheden. „De grootste economieën ter wereld krompen, maar vergeleken met een jaar geleden groeide Google met 3 procent.”

Dat groeitempo ligt een stuk lager dan Google tot nu toe had, maar vergeleken met concurrenten in de technologie- en mediasector doet Google het goed. Het houdt voldoende cash over om te investeren in de ontwikkeling nieuwe producten. Een van de speerpunten is Google Apps, de online kantoorsoftware voor bedrijven die als vervanging moet dienen voor Microsoft Office. Ook ontwikkelt Google een gratis besturingssysteem, Chrome OS, dat bedoeld is voor netbooks, mini-laptops. Chrome OS is een rechtstreekse aanval op de hegemonie van Windows.

Microsoft zit niet stil: als tegenhanger voor Google Apps komt Microsoft met een online versie van Microsoft Office 2010, die grotendeels met advertenties betaald wordt. Daarnaast introduceerde Microsoft onlangs een vernieuwde zoekmachine, Bing.com, die in de Verenigde Staten zijn marktaandeel licht ziet groeien. Bing lijkt tot nu voornamelijk bezoek van Yahoo te trekken, niet van Google.