Nokia ziet zichzelf nog kleiner worden

Telefoonfabrikant Nokia, de grootste producent van mobiele telefoons ter wereld, verwacht dat zijn marktaandeel dit jaar zal blijven krimpen. Dat heeft het Finse bedrijf vandaag bekendgemaakt tijdens de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal.

Nokia zag zijn winst met 66 procent zakken tot 380 miljoen euro. De omzet daalde naar 9,9 miljard euro, 3 miljard minder dan hetzelfde kwartaal in 2008. Nokia rekent erop dat zijn marktaandeel dit jaar blijft krimpen. Daarnaast zal de gemiddelde aanschafprijs van een mobieltje nog verder dalen, waardoor de omzet van de marktleider onder druk komt te staan.

De terugval van Nokia is te wijten aan de markt voor mobiele telefoons, die dit jaar in zijn geheel voor het eerst aan het krimpen is. Nokia krijgt als grootste producent de hardste klappen te verduren. Daarnaast is Nokia niet in staat gebleken om snel te reageren op het marktsegment dat wel snel groeit: dat van de smartphones. De N97, eerste serieuze Nokia smartphone met een aanraakscherm, ligt nu net in de winkels. Ondertussen maken concurrenten als Apple en RIM (maker van de BlackBerry) al enkele kwartalen lang fraaie verkoopcijfers bekend en profiteert ook een nieuwkomer als HTC ten koste van het Finse marktaandeel.

Ook Nokia’s branchegenoot Sony Ericsson maakte vandaag kwartaalcijfers bekend. Deze mobieltjesmaker kampt ook met de dalende prijzen en een afnemende vraag naar telefoons. De Japans-Zweedse joint venture leed een verlies van 213 miljoen euro in de afgelopen drie maanden. De omzet daalde 40 procent ten opzichte van een jaar eerder.

In het vorige kwartaal was het verlies van Sony-Ericsson nog iets groter: 293 miljoen euro.