Goede cijfers voor supermarkten

Supermarkten hebben relatief weinig last van de economische crisis. Dat blijkt onder meer uit de halfjaarcijfers die supermarktketens Super de Boer en Sligro vandaag publiceerden.

Super de Boer behaalde in de eerste helft van dit jaar een winst van 6 miljoen euro, evenveel als in dezelfde periode een jaar eerder, maar dan wel met tien winkels minder. Bij Sligro boekten de supermarktformules Em-Té en Golff 1 miljoen euro verlies, maar dankzij de groothandelstak kwam het concern als geheel uit op een winst van 27 miljoen euro.

Supermarkten zijn veel recessiebestendiger dan de detailhandel in zijn geheel, zo blijkt ook uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Nederlandse detailhandel behaalde volgens het CBS in mei bijna 9 procent minder omzet dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor de minder gunstige samenstelling van koopdagen in de maand mei komt de afname van de omzet uit op ongeveer 6 procent. De supermarktomzet bleef echter op gelijk niveau.

Volgens supermarktdeskundige Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland zijn consumenten door de crisis gaan bezuinigen op eten en drinken buitenshuis en maken zij het in plaats daarvan thuis „extra gezellig”. Luxe producten blijven het daardoor goed doen in de supermarkt, aldus Grievink. „Mensen willen hun levensstijl handhaven, maar doen dat nu slimmer.”

Pas als de recessie dieper wordt, gaan supermarkten er wat van merken, denkt Grievink. „Nu heeft de consument nog steeds geld in zijn portemonnee. Het is slechts een kwestie van afgenomen consumentenvertrouwen. Maar als de werkloosheid stijgt, gaan ook supermarkten er last van krijgen.” Supermarkten moeten dan volgens Grievink rekenen op „nulgroei”. Slechter zal het niet worden, want „mensen moeten toch blijven eten”.