E-book te goedkoop volgens uitgever VS

De Engelse vertaling van de nieuwe roman van Carlos Ruíz Zafón, kost in een Amerikaanse boekwinkel zo’n 25 euro. Op papier. Als elektronisch boek heb je The Angel’s Game al voor 9 dollar 99.

Het is een logisch prijsverschil – papier is immers niet gratis – maar het is vooral een prijsverschil waarover Amerikaanse uitgevers zich steeds meer zorgen gaan maken.

De grote uitgeverij Sourcebook wil van nieuwe uitgaven de elektronische versie later uitbrengen dan het papieren boek. „Boeken hebben een bepaald publiek, de elektronische versie moet niet te veel gaan concurreren met de papieren versie”, zegt Dominique Raccah van Sourcebook.

De als voer voor Harry Potter-adepten bedoelde roman The Farfield Curse van Bran Hambric verschijnt in de loop van september op papier en pas een half jaar later in digitale vorm. „Je brengt ook niet de dvd uit van en film die net in de bioscoop draait”, aldus Raccah.

Sinds amazon.com op grote schaal is begonnen met de verkoop van de Kindle, een draagbare ebookreader, wordt de papierloze boekenmarkt steeds belangrijker in de VS. Veel reguliere uitgevers vrezen de greep op hun content te verliezen, zoals eerder de platenindustrie overkwam.

In Nederland is de markt voor elektronische boeken nog klein. Van Herman Kochs bestseller Het diner (200 duizend papieren exemplaren á €19,90) werden tot dusver 200 e-books verkocht van € 15,95. „Dat lijkt weinig, maar het is veel meer dan we hadden verwacht”, zegt Chris Herschdorfer, uitgever van Ambo Anthos.

„Je ziet op het moment dat de verkopen per kwartaal verdubbelen. Het gaat nog om relatief kleine omzetten, maar een aantal jaren geleden ging het met de verkoop van boeken via internet hetzelfde. Dat is heel groot geworden.”

Herschdorfer kan zich de zorgen van zijn Amerikaanse collega’s goed voorstellen: „Winkels als amazon.com verkopen die boeken extreem goedkoop om de markt te veroveren.”

Hij vindt het prijsverschil tussen papier en digitaal in Nederland nu redelijk. „Nu zijn de e-books nog een aanvullende markt, maar op termijn zie ik een kannibaliserend effect optreden voor de ‘gewone’ boeken.”