Advertentie-uitgaven afgenomen

De economische crisis heeft de advertentiemarkt in Nederland minder hard getroffen dan in het buitenland. Reclame in dagbladen, tijdschriften, op radio en televisie, bracht in Nederland in het eerste kwartaal van dit jaar 3,7 procent minder op dan in het eerste kwartaal van 2008. Het wereldwijde gemiddelde is een afname van 7,2 procent.

Dat heeft onderzoeksbureau Nielsen gisteren bekendgemaakt. Het bedrijf rapporteert percentages op basis van bruto mediabestedingen. Dat wil zeggen zonder korting die uitgevers en omroepen geven aan vaste adverteerders. De netto mediabestedingen voor alle mediumtypen waren in 2008 in Nederland 6,1 miljard euro. Cijfers over online bestedingen in Nederland heeft Nielsen nog niet.

Vooral de Europese landen hebben het moeilijk, meldt Nielsen. In Spanje (-28,2 procent), Ierland (-21,2 procent) en Italië (-19,1 procent) namen de mediabestedingen percentueel veel meer af dan in Nederland. Later dan in Nederland en de Verenigde Staten hebben adverteerders daar maatregelen genomen tegen de economische crisis. Het reclamebudget is vaak een van de eerste posten waarop wordt bezuinigd. In de VS daalden de reclame-inkomsten bij kranten, publieksbladen, radio en tv met 12,7 procent.

De reclameopbrengsten bij tijdschriften daalden volgens Nielsen wereldwijd het hardst. Advertenties in de bladen brachten 17,4 procent minder op, gevolgd door de dagbladen met 9,1 procent, televisie met 4,7 procent en radio met 2,5 procent. Reclame voor auto’s en financiële producten namen het meest af. Supermarkten plaatsten als enige sector meer advertenties in de vier traditionele mediumtypen.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau ZenithOptimedia verwacht dat de crisis op de advertentiemarkt volgend jaar in de meeste landen over zal zijn. Mediabestedingen krijgen in ieder geval een impuls door de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. ZenithOptimedia twijfelt wel of de Nederlandse advertentiemarkt al zo snel hersteld zal zijn.