Medische divisie is kurk waar Philips op drijft

De divisies licht en consumentenelektronica zijn bij Philips zo hard gekrompen dat het bedrijf vanaf nu grotendeels afhankelijk is van zijn medische sector. Healthcare zorgt voor de meest stabiele omzet.

Dit blijkt uit de nieuwe kwartaalcijfers die het concern gisteren bekendmaakte. De totale omzet daalde in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar met 19 procent tot 5,2 miljard euro. Healthcare daalde ‘slechts’ 5 procent en is nu voor het eerst de grootste kurk waar Philips op drijft.

Het Nederlandse technologiebedrijf is al langer bezig met een koerswijziging: van producent van consumentenelektronica naar een bedrijf dat vooral geld verdient met medische apparatuur en wellness – gezondheidsproducten voor consumenten. Maar door de economische crisis is die strategie in een stroomversnelling geraakt.

De terugval van Philips Consumer Lifestyle is het hardst gegaan. Deze divisie had in hetzelfde kwartaal vorig jaar nog een omzet van 2,7 miljard euro. Nu haalt Consumer Lifestyle nog maar 1,7 miljard euro omzet, ruim 30 procent minder. De scherpe daling is te danken aan de verminderde vraag naar video- en audioapparatuur, met name televisies.

Ook Philips Lighting ziet zijn omzet teruglopen met 18 procent, door afgenomen vraag in de bouw en de auto-industrie.

De medische tak blijkt dit kwartaal de meest stabiele factor van het Philips-concern te zijn. De omzet bedraagt nu 1,9 miljard euro en het is de divisie waarin Philips de meeste overnames doet.

Philips presteerde in het tweede kwartaal veel slechter dan vorig jaar, maar iets beter dan in het dramatische eerste kwartaal van dit jaar. Volgens Philips-topman Gerard Kleisterlee is er nu nog geen verbetering te zien in de professionele of consumentenmarkt. Hij verwacht echter wel een betere tweede helft van 2009.