BusinessWeek: 1 dollar

De Amerikaanse uitgeverij McGraw-Hill houdt mogelijk niet meer dan 1 dollar over aan de verkoop van het zakenblad BusinessWeek. Dit bericht de Financial Times op gezag van betrokkenen. Het tijdschrift, oplage 900.000 stuks, zit in financiële problemen door de economische crisis. BusinessWeek had in de eerste helft van dit jaar bijna 40 procent minder advertentiepagina’s dan een jaar eerder.

McGraw-Hill maakte gisteren bekend dat het BusinessWeek wil verkopen, omdat het niet langer past bij de andere activiteiten van het concern. McGrawHill geeft onder meer schoolboeken uit en het is eigenaar van kredietbeoordelaar Standard & Poor’s. De hoogtijdagen van BusinessWeek waren rond de eeuwwisseling. In het jaar 2000, tijdens de dotcomhausse, had het blad bijna 6.000 advertentiepagina’s. Vorig jaar was dat aantal gezakt tot bijna 1.900. Ook andere Amerikaanse zakenbladen hebben het zwaar. Conde Nast Publications staakte in april de uitgave van de glossy Portfolio. De tijdschriften Fortune en Forbes hebben eveneens last van de krimpende advertentiemarkt.

Vorig jaar besloot de Brits-Nederlandse uitgeverij Reed Elsevier de voorgenomen verkoop van zijn tijdschriften op te schorten.