Alleen gratis media in trek bij tieners

Een rapport van een 15-jarige Britse jongen over de mediavoorkeuren van tieners heeft voor opschudding gezorgd onder media-experts en investeerders in de City, het financiële hart van Londen.

Scholier Matthew Robson kreeg tijdens een stage bij het kantoor van de Amerikaanse bank Morgan Stanley in Londen de opdracht een rapport te schrijven over de mediagewoontes van zijn vrienden. Hij deed dat zo helder, dat de bank het publiceerde.

De respons overtrof alle verwachtingen. Tientallen bankiers en zelfs verscheidene topmensen van grote firma’s zochten contact naar aanleiding van Matthews bevindingen. De meest onthutsende daarvan voor hen was dat tieners zo min mogelijk gebruik maken van diensten die geld kosten. Dus gebruiken ze Twitter niet, want het updaten van de gegevens via de mobiele telefoon kost geld en jongeren beseffen dat mede daardoor niemand hun profiel leest.

In radio, aldus Matthew, zijn zijn vrienden slechts geïnteresseerd wanneer er muziek op is. Liever downloaden ze gratis muziek van websites. Naar televisie kijken ze op onregelmatige tijden. Soms intensief om bepaalde populaire soaps te volgen, maar soms ook weer langere tijd niet. Die laatste conclusie werd overigens in Britse media door sommige tieners weersproken.

Ontnuchterend voor velen in de mediabranche was voorts dat Matthew aangaf dat tieners niet zijn gediend van reclame. Ook aan online-reclame hebben jongeren volgens hem een hekel.

Hoewel 99 procent van de jongeren volgens Matthew over een mobiele telefoon beschikt communiceren ze ook steeds meer via spelcomputers. En kranten? Matthew kende niemand van zijn leeftijd die kranten leest. Te veel moeite. De kans dat een jongere dit stukje leest, is dus gering.

Rapport Matthew Robsonvia nrc.nl/buitenland