Champagne voor een Ozzie

Mark Webber wint in zijn achtste seizoen voor het eerst een race in de Formule 1.

En voor het eerst dit jaar geen podiumplaats voor een coureur van Brawn GP.

Op de Nürburgring viert Formule 1-coureur Mark Webber zijn overwinning in de Grote Prijs van Duitsland. Foto Reuters Red Bull Formula One driver Mark Webber of Australia celebrates after winning the German F1 Grand Prix at the Nuerburgring race course July 12, 2009. Webber won the German Grand Prix from pole position for his first Formula One victory ahead of Red Bull's Sebastian Vettel from Germany and Ferrari's driver Felipe Massa from Brazil. REUTERS/Johannes Eisele (GERMANY SPORT MOTOR RACING IMAGES OF THE DAY) REUTERS

Eindelijk heeft Alan Jones zijn opvolger. De voormalige autocoureur, 62 jaar oud, was tot gisteren de laatste Australiër die een Formule 1-race had gewonnen. In het najaar van 1981, in Las Vegas, voor het team van Frank Williams. Het was de laatste van twaalf overwinningen van de man die tussen 1975 en 1986 in totaal 116 races reed in de hoogste klasse van de autosport.

Na Jack Brabham was Jones de tweede ‘Ozzie’ die succesvol was, gisteren was Mark Webber uit het team van Red Bull op de Nürburgring nummer drie. Nadat hij zaterdag poleposition had veroverd, ook voor het eerst, reed hij vastberaden op de overwinning af in de Grote Prijs van Duitsland. Teamgenoot Sebastian Vettel werd voor eigen publiek tweede. In de vorige race, vorige maand op Silverstone, waren de rollen omgekeerd, net als in in China, in april.

Lang had de 32-jarige Webber op zijn eerste zege moeten wachten: 130 races. Hij was 23 jaar toen hij in 2002 een geslaagd debuut maakte in de Formule 1, voor eigen publiek in Melbourne. In dienst van het kleine Minardi-team profiteerde Webber van het grote aantal uitvallers in de openingsrace van het seizoen. Van de acht coureurs die destijds de finish haalden, werd hij vijfde. Meteen goed voor twee WK-punten, zijn enige in het zeventien races tellende seizoen.

In de negende race van dit jaar eindelijk weer eens een Ferrari-coureur op het podium. Gisteren was Felipe Massa achter de Red Bull-coureurs Webber en Vettel de beste van de rest. De Braziliaan won vorig seizoen de slotrace, in São Paulo, en greep daar net naast de wereldtitel, die met 1 punt meer naar de Brit Lewis Hamilton ging. Massa had het podium best gemist, zei hij na de race waar zijn teamgenoot Kimi Raikkonen de finish niet haalde.

Beide McLarens kwamen wel over de streep, maar voor de tiende achtereenvolgende keer (inclusief Brazilië 2008) bleef het podium buiten bereik. De Fin Heikki Kovalainen was met zijn achtste plaats deze keer de beste van de twee, titelhouder Hamilton ging als achttiende en laatste over de finish op het circuit in het Eifelgebergte. Terwijl Hamiltons race zo hoopvol was begonnen. Na een rampzalige eerste seizoenshelft in een auto die veel te wensen overliet, kwalificeerde hij zich op de vijfde startplaats – zijn beste prestatie dit jaar. En in eerste positie, mede dankzij het KERS-systeem waarmee hij zijn McLaren een extra boost van circa 80 pk kan geven, kwam hij als eerste bij bocht 1 aan. Maar daar raakte hij met zijn rechterachterwiel de voorvleugel van Webbers auto en met een lekke band meldde hij zich in de pitstraat. Weg kansen op eerherstel.

Waar jarenlang vooral Ferrari en McLaren de dienst uitmaakten, zijn het nu Red Bull en Brawn GP die race na race vooraan strijd met elkaar leveren. Jenson Button (Brawn GP) won zes van de negen races en leek fluitend op weg naar zijn eerste wereldtitel, maar hij staat alweer twee Grote Prijzen droog. Gisteren werd hij vijfde, na een zesde plaats op Silverstone. Teamgenoot Rubens Barrichello werd derde op dat circuit in Engeland en rook op de Nürburgring zijn kans opnieuw uit Buttons schaduw te treden. In de kwalificatietraining was hij de Brit iets te snel af – hij vertrok van plaats 2, Button van 3. In de race ging ‘Rubinho’ als eerste bocht 1 in, nadat hij een tikje had gekregen van Webber. Die zag zijn droom op de zege even verstoord worden toen hij daarvoor gestraft werd met een drivethrough-penalty, door de pits. Maar de Australiër knokte zich dapper terug en halverwege de race, toen vlak voor hem Barrichello de pits in ging, nam hij de leiding over. Op weg naar de overwinning.

De 37-jarige Braziliaan zag een podiumplaats aan zijn neus voorbijgaan toen hij als gevolg van een tankprobleem bij zijn pitstop was genoodzaakt nog een stop te maken. Zwaar gefrustreerd werd hij zesde, één plek achter teamgenoot Button. „We hebben vandaag goed laten zien hoe je een race moet verliezen”, brieste Barrichello, bezig aan zijn zeventiende F1-seizoen. Voor de tv-camera’s reageerde hij zich af op de teamleiding. „Ze hebben me de race laten verliezen. Het liefst zou ik nu in het vliegtuig naar huis stappen. Ik heb geen zin om met ook maar met iemand van het team te praten: het is alleen maar blablabla.” Eerder had hij al te kennen gegeven dat in zijn ogen Button wordt voorgetrokken bij Brawn GP.

Webber goot ongeveer tegelijkertijd op het podium een magnumfles champagne leeg over zijn hoofd. Zijn volgende doel: als wereldkampioen in de voetsporen treden van landgenoot Jones, die in 1980 de titel won.

    • Ward op den Brouw