Armzalige expositie van curatoren De Appel

Weak Signals, Wild Cards: afstudeerexpo curatorenopl. De Appel. T/m 26 juli. Oude Shell-kantine, A’dam. *

expo

Weak Signals, Wild Cards:

afstudeerexpo curatorenopl. De Appel. T/m 26 juli. Oude Shell-kantine, A’dam.

*

Een jaar lang hebben de studenten van het curatorenklasje van De Appel tentoonstellingen bezocht in binnen- en buitenland, kennisgemaakt met hippe kunstenaars en even hippe tentoonstellingsmakers, theorieën over kunst en kunstpresentatie doorgespit, en vooral eindeloos gediscussieerd over het hoe, wat en waarom. Traditiegetrouw eindigt het jaar met een tentoonstelling, waarin de studenten – dit jaar zijn er zes – hun meesterproef afleveren.

De verwachtingen waren vele jaren hooggespannen. In het klasje zat de crème de la crème voor de de toekomst. Die tijd is voorbij. De curatorenopleiding heeft zich ontwikkeld tot een hermetische, intellectualistische debatclub, die meer met zichzelf bezig is dan met kunst en hoe die te presenteren.

Ook dit jaar doet het klasje die slechte naam eer aan. In een op zichzelf schitterende locatie, de voormalige Shellkantine in Amsterdam-Noord, hebben de curatoren tien kunstenaars en collectieven samengebracht die onder het vage motto ‘Weak Signals, Wild Cards’ een vracht aan pretenties moeten waarmaken. Het gebied tegenover het Centraal Station ondergaat de komende jaren een ingrijpende transformatie. Met dat transformerende karakter wilden de curatoren wel wat, en dus vroegen ze de deelnemers om een mogelijke toekomst te verbeelden voor het gebied (waar veel kunstenaars zich niet aan houden), of een werk vanuit de toekomst (waar niemand in slaagt).

Het op buurtgemeenschappen georiënteerde Turkse kunstenaarscollectief Oda Projesi laat via een koptelefoon een oninteressant interview horen. Andrea Kiluncic heeft zich middels een flauw vragenformulier gericht op de slogan waarmee de gemeente Amsterdam zichzelf probeert te profileren (I Amsterdam). En de Nederlandse Yvonne Dröge-Wendel presenteert een verzameling abstracte objecten die geen enkele relatie hebben met het omliggende gebied.

Als er één ding is wat de curatorenopleiding met deze tentoonstelling duidelijk maakt, dan is het dat ze haar langste tijd heeft gehad.

    • Lucette ter Borg