Minder mensen last van geluid bij Schiphol

De geluidshinder van overvliegende vliegtuigen voor omwonenden van Schiphol wordt binnenkort kleiner. Het aantal mensen dat ernstige overlast heeft van het vliegtuiggeluid, zal hierdoor verminderen met 18.000.

Dichtbij Schiphol zal een klein aantal bewoners juist meer overlast krijgen. Om de geluidsvermindering te realiseren, zullen enkele aanvliegroutes worden aangepast, onder meer boven Amsterdam, IJmuiden, Abcoude en Rijsenhout.

Het kabinet stemde gisteren in met dit voorstel van de ministers Eurlings (Verkeer, CDA) en Cramer (Milieu, PvdA). Het kabinet heeft het besluit genomen na meer dan een jaar te hebben geëxperimenteerd met onder meer andere vliegroutes, vaker wisselen van landingsbanen, een nieuw type geluidswal en tariefsverhogingen voor lawaaiige toestellen.

De CROS, een samenwerkingsverband van omwonenden van Schiphol, bestuurders uit de regio en de luchtvaartsector, adviseerde na de positieve resultaten daarom de maatregelen definitief in te voeren. De luchthaven gaat door met nieuwe experimenten om het geluid voor omwonenden nog verder terug te dringen.

Deze maatregelen om het geluid rond Schiphol te beperken zijn het gevolg van de oprichting in 2006 van de Tafel van Alders, een groep bestuurders en belanghebbenden rond de luchthaven. Voorzitter Hans Alders was onder andere minister en commissaris van de koningin in Groningen.

Doel van de Tafel van Alders is om gezamenlijk plannen te maken voor de langere termijn over de groei van de luchtvaart op Schiphol, de hinderbeperking en de kwaliteit van de leefomgeving voor de periode tot 2020.

Een van de maatregelen om de geluidshinder te beperken, is een nieuwe ‘bochtstraaltechniek’, die de spreiding van vliegtuigen boven Hoofddorp en Nieuw Vennep sterk vermindert.

Hierna vindt onderzoek plaats naar een ruimere bochtstraal, die de bebouwing van de Vinex-woonwijk Floriande in de gemeente Haarlemmermeer meer moet ontzien.