Leve de crisis

Hoed: € 39, Nummer 9Vest: Damir Dona,€ 322,50, SPR Specials, www.sprmrkt.nlWit T-shirt: Resteröds, € 49, Nummer 9,www.nummer-9.nlZwart shirt: Hamish Morrow, € 245, SPR SpecialsKorte broek: Damir Doma, € 157,50, SPR SpecialsDoorzichtige broek: Damir Doma, € 172,80, SPR Specials Riem en riemgesp: Black Lily, € 45 en € 59, Nummer 9Schoenen: Marsèll, € 228, SPR SpecialsSokken: Mensocks, € 13,75, www.mensocks.nlDe sieraden komen uit de drie besproken winkels. Mylou Oord

Om zijn winkel in de Amsterdamse Bergstraat te betreden, moet Koos Faber (26) bukken. Het ex-model is lang en NuZyn, het modewinkeltje dat hij onlangs met zijn vriendin opende, is krap. Ooit was deze kleine ruimte in gebruik als peeskamer.

Ongeveer tegelijk met Faber openden ook Priscilla Wisman (24) en Nel Strijkers (47) een bijzondere modewinkel in Amsterdam. Alle drie konden zij dat doen dankzij de economische malaise, die voor lage huren zorgde. Faber is anti-kraakwacht en Strijkers kreeg voor een aantrekkelijke prijs de winkelruimte van een grote modeketen die de huur niet meer kon betalen.

Wisman opende een winkel op de Prinsengracht, Nummer 9. Diverse modelabels hielpen haar met goede aanbiedingen, zegt ze. Maar drie maanden na de opening maakt ze nog geen winst. Dat komt ook omdat Wisman, net als Faber en Strijkers, kiest voor exclusieve, experimentele kleding van bevriende ontwerpers.

Aan seizoensgebonden mode doen de drie winkeliers vrijwel niet. De kleding die hij verkoopt is met liefde gemaakt, zegt Faber. „Juist in crisistijden heeft dat meer waarde dan een doorsnee truitje van H&M.”

SPR Specials op de Nieuwezijds Voorburgwal 262 is de tweede winkel van Nel Strijkers in Amsterdam. In haar nieuwe winkel verkoopt ze alleen kleren die uit oude collecties komen. Voor de helft van de originele prijs. Zo kost het vest dat ik op de foto draag geen 645 maar 322,50 euro. Het is gemaakt van de vacht van een lama. De Kroatisch-Duitse ontwerper Damir Doma heeft het zo ontworpen dat het door mannen én vrouwen gedragen kan worden, zowel in de winter als in de zomer. Strijkers: „De crisis doet zowel ontwerpers en ondernemers kritischer naar hun producten kijken. Daar is niets vervelends aan.”

    • Aynouk Tan