Faillissement autoconcern GM afgerond

De Amerikaanse autofabrikant General Motors kan in fors afgeslankte vorm verder. De faillissementsafhandeling is gisteren afgerond. GM gaat verder met aanzienlijk minder werknemers en automerken.

Het nieuwe GM gaat door zonder duizenden dealers en de merken Hummer, Pontiac, Saturn en Saab worden verkocht of verdwijnen simpelweg. Het aantal GM-werknemers is van bijna 400.000 in de jaren tachtig gedaald naar circa 64.000 nu. Ter vergelijking: Philips heeft wereldwijd twee keer zoveel mensen in dienst.

Het nieuwe bedrijf is voor 90 procent in handen van de Amerikaanse en Canadese overheden en autovakbond UAW.

Het oude General Motors vroeg begin vorige maand faillissement aan. De verwachtingen over de tijdsduur van de afhandeling liepen uiteen van vijftig dagen tot enkele jaren. Omdat GM, de overheid en de vakbond voorafgaand aan de aanvraag al verregaande afspraken hadden gemaakt, kon het juridische proces echter relatief snel afgerond worden.

De doorstart van de restanten van wat eens de grootste autofabrikant ter wereld was, wordt beschouwd als een overwinning voor de regering-Obama. Die hoopte met een snelle afhandeling te voorkomen dat aanhoudende massaontslagen en een daaropvolgend negatief consumentenvertrouwen economische schokgolven teweeg zouden brengen.

Gisteren werd overigens wel bekend dat het Amerikaanse consumentenvertrouwen na vier maanden van stijgende cijfers opnieuw is gedaald. Ook de beursindices op Wall Street sloten op verlies wegens aanhoudende zorgen over de werkloosheidsgroei in de VS.

De nieuwe GM-bestuursvoorzitter, de door Obama aangewezen Fritz Henderson, heeft gisteren beloofd dat de fabrikant zal veranderen van een logge en bureaucratische organisatie in een autobouwer die klanten en auto’s hoger aanslaat dan de bedrijfscultuur.

Vorige maand werd ook het faillissement van concurrent Chrysler sneller afgehandeld dan verwacht. De Amerikaanse overheid betaalde 12 miljard mee aan die doorstart, waarbij het Italiaanse Fiat is betrokken. GM’s faillissementsingrepen kostten 65 miljard dollar.