CDA, PvdA en CU zijn positief over 'Taxibrief'

Het nieuwe taxibeleid van staatssecretaris Huizinga (Verkeer, ChristenUnie) kan rekenen op voldoende steun in de Tweede Kamer. Een meerderheid van de drie regeringspartijen CDA, PvdA, ChristenUnie (CU), steunt samen met oppositiepartij SP de voorstellen. VVD en GroenLinks zijn niet tevreden.

Gisteren stuurde Huizinga de zogenoemde Taxibrief naar de Tweede Kamer. Hierin staat dat gemeenten meer bevoegdheden krijgen om grip te houden op de lokale taximarkt. Verder kunnen taxichauffeurs worden verplicht om zich aan te sluiten bij een taxicentrale, waaraan de gemeente kwaliteitseisen kan stellen. Landelijk komt er een vervoerplicht: taxichauffeurs mogen geen passagiers meer weigeren.

Volgens GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent zijn er nog niet genoeg garanties voor het herstel van een gezonde taximarkt. Kamerlid Charlie Aptroot (VVD) was het meest kritisch. Hij vindt het onbegrijpelijk dat vakbekwaamheidseisen voor chauffeurs in loondienst vervallen.

De staatssecretaris signaleert in de brief dat er vooral in de grote steden „hardnekkige problemen” zijn met het taxivervoer. „Te vaak is er sprake van onbehoorlijk gedrag ten opzichte van de reizigers.”

De grote steden willen meer mogelijkheden om hun eigen taxibeleid te bepalen. Via het verplichte lidmaatschap van een taxicentrale kunnen de zogenoemde vrije rijders – die voor de meeste problemen zorgen – aan kwaliteitseisen worden onderworpen, zoals stratenkennis en kennis van Nederlands en/of Engels. De gemeente wordt verantwoordelijk voor het toezicht en kan sancties afdwingen. Volgens Huizinga is een landelijk verplichte groepsvorming juridisch niet mogelijk. De Inspectie Verkeer en Waterstaat blijft de instantie die landelijk de vergunning verstrekt.

De voorstellen zijn het resultaat van overleg tussen Rijk, gemeenten en de taxibranche. Ze staan los van het incident van afgelopen weekeinde in Amsterdam. De man die toen op het Leidseplein overleed na een ruzie met een taxichauffeur, is waarschijnlijk gestorven aan de gevolgen van een val op zijn achterhoofd. Het Openbaar Ministerie verdenkt de chauffeur van zware mishandeling met de dood tot gevolg.

Lees de taxibrief via nrc.nl/binnenland