Amsterdam wil taximarkt meteen hard aanpakken

De taximarkt aanpakken is heel lastig, zegt de Amsterdamse burgemeester Cohen. Hij hoopt dat het na nieuwe afspraken beter zal gaan.

Nee, beloven dat het de komende tijd beter zal gaan op de Amsterdamse taxistandplaatsen, dat wilde hij niet. Ik hoop het, zei de Amsterdamse burgemeester Job Cohen gisteren.

Ik hoop, ik hoop, zei de VVD: „Er zijn nu toch afspraken, dan gaat het toch beter?”

Nou, zei Cohen, in het verleden waren er ook voldoende afspraken en ging het toch niet goed. Neem de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Die heeft volgens Cohen de laatste jaren niet genoeg gedaan tegen chauffeurs die zich misdroegen. Zo kan de inspectie vergunningen intrekken. Maar dat heeft ze volgens de burgemeester te weinig gedaan. „Veel te weinig.”

De gemeenteraad van Amsterdam vergaderde gisteravond over het incident afgelopen weekend op de taxistandplaats op het Leidseplein. De raadsleden waren er speciaal voor teruggekomen van zomerreces. In de nacht van zaterdag op zondag sloeg een 37-jarige taxichauffeur een 44-jarige klant op zijn hoofd. De klant viel en overleed. Uit de voorlopige sectieresultaten bleek dat hij waarschijnlijk stierf door de val op zijn achterhoofd, na de klap. De chauffeur zit nog vast en wordt verdacht van zware mishandeling met de dood tot gevolg.

Na het incident zei Cohen dat de problemen in de taxibranche al jaren bekend zijn. Maar de gemeente had niet genoeg bevoegdheden om de taximarkt aan te pakken.

En juist gisteren kondigde staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer, ChristenUnie) aan dat gemeenten meer bevoegdheden krijgen om zo de lokale taximarkt te kunnen besturen. Dat de staatssecretaris deze week met haar Taxibrief kwam, was toeval. Jaren is over de nieuwe maatregelen onderhandeld, nadat geconstateerd was dat de liberalisering mislukt is. Met de maatregelen van Huizinga kan een gemeente taxichauffeurs verplichten zich aan te sluiten bij een centrale. De gemeente kan dan eisen stellen aan die centrale.

Een goed idee, zeiden de meeste partijen in de gemeenteraad gisteren. Dat vond ook Cohen. Want zolang er vrije rijders zijn die kunnen doen wat ze willen, houd je problemen. Maar er is een probleem, zei hij. Het duurt wel even voor de maatregelen van de staatssecretaris van kracht zijn. Tot die tijd moet Amsterdam zelf maatregelen nemen.

Zo zijn er sinds deze week extra toezichthouders en politie bij taxi's op het Leidseplein. Ook komen daar camera’s. Mensen die zich misdragen, herrie maken of gewelddadig gedrag vertonen, kunnen voortaan een gebiedsverbod krijgen voor drukke pleinen in Amsterdam van donderdag tot en met zondag.

Al die maatregelen gaan de VVD niet ver genoeg. Die partij kwam gisteren met eigen voorstellen. Het lijkt haar bijvoorbeeld een goed idee dat taxichauffeurs op de standplaats Leidseplein voortaan klanten alleen in het Engels of Nederlands mogen aanspreken. Onderling een andere taal spreken moet ook verboden worden. Want een vreemde taal geeft een „unheimisch” gevoel, meent de VVD.

Verder zouden chauffeurs niet meer dan twee meter van hun auto mogen staan. Dat voorkomt samenscholing, wat klanten intimideert. De andere partijen en het gemeentebestuur vonden de voorstellen van de VVD te ver gaan.

Lees meer over de taxibranche op nrc.nl/binnenland