Affiches vertellen geschiedenis van North Sea Jazz

„Het North Sea Jazz beschrijven”, zegt vocaliste Dianne Reeves, „dat is zoiets als je indruk van een continent of wereldzee met iemand delen.”

De herinneringen van musici en medewerkers in het net verschenen koffietafelboek The Art of North Sea Jazz zijn onuitputtelijk. Artiesten zijn extatisch over het festival waarop op vijftien podia simultaan jazz en aanverwante muziekstijlen te horen zijn, dat vanavond opnieuw van start gaat.

Toetsenist Bugge Wesseltoft voelde zich na een concert „een overwinnaar”. Saxofonist Benjamin Herman werd er „ontgroend” als bandleider. Candy Dulfer debuteerde er als twaalfjarige. John Scofield gaf er een van zijn beste shows.

De geschiedenis van het festival met zijn legendarische concerten en de aloude traditie van de ‘after hours’-jamsessies is al vaker vastgelegd. Er zijn veel terugblikken vol sappige anekdotes en typerend beeld. Eén aspect bleef echter onbelicht: de artiesten- en aankondigingsposters. The Art of North Sea Jazz toont daarvan een behoorlijke collectie uit de afgelopen 33 jaar. Opgediept uit de archieven van het oude Scheveningse hoofdkwartier, het huis van oprichter Paul Acket.

De affiches hingen al in 1976, toen Acket zijn megalomane jazzplan in het Haagse Congresgebouw voor het eerst vormgaf. Vanaf 1980 maakten de posters met de zwart-witfoto’s hun intrede: billboard-vullende portretten met de vetgedrukte naam van grote jazz-, blues- of soulartiesten als Miles Davis en Ella Fitzgerald.

Ook de ‘artposters’ vielen op. Zoals die van de surrealist Rafal Olbinski uit 1981: een trompet als zeilschip met gehesen zeilen. In versimpelde vorm is dat nog steeds het logo. Later ontwierpen kunstacademiestudenten de artposters: van uitbundige jazztaferelen, spelend met de thema’s ‘north sea’ en ‘jazz’, tot minimalistisch designs. Karel Appel maakte in 2000 een expressieve compositie voor het festival.

Bladeren in dit dikke boek, is bladeren door de festivalhistorie. De verbreding in het de programma wordt met de jaren zichtbaar: jazz maakt ruimte voor cross-over. Sterren uit soul, pop en wereldmuziek (Youssou N’Dour) krijgen ook hun posters. En van eigen bodem? Alleen Candy Dulfer. De ‘Dutch impro’ is altijd een van de ontdekkingen in de kleine zaaltjes gebleven.

‘The Art of North Sea Jazz – 33 years of memories and posters’. Adr. Heinen Uitgevers, prijs € 44,95.

Verslag North Sea Jazz via twitter.com/nrc.next