News of the World: al te vrije nieuwsgaring

Niet alleen ‘de autoriteiten’ willen o zo graag telefoons aftappen. Ook media die niet goed bij hun hoofd zijn komen soms op het originele idee om de mobiele telefoons van mogelijke nieuwsbronnen af te tappen.

Het Britse boulevardblad The News of the World (onderdeel van Rupert Murdochs media-imperium) heeft 1 miljoen pond betaald aan slachtoffers van deze wijze van nieuwsgaring. Journalisten van het boulevardblad zouden illegaal ingebroken hebben in de sms-berichten van bekende Britten, waaronder politici en sporters. De schikking had moeten voorkomen dat dit bekend werd.

De primeur van The Guardian leidt vandaag tot een stroom vragen. Hier het live blog van The Guardian dat de affaire op de voet volgt.

De affaire is pijnlijk voor oppositieleider David Cameron. Zijn communicatie-rechterhand was hoofdredacteur van News of the World. Onder zijn bewind werden de illegale acties uitgevoerd en werd mogelijk bewijs van meer illegale nieuwsgaring verdoezeld.

The Guardian beschrijft hoe bizar het was dat News of the World vorig jaar klaagde dat het geen nieuws dat waar was mocht publiceren. Tegelijkertijd probeerde men dit veel ernstiger vergrijp stil te houden:

When the high court last summer ordered the News of the World to pay damages to Max Mosley for secretly filming him with prostitutes, the paper was furious. In an angry leader column, it insisted that public figures must maintain standards. “It is not for the powerful and the influential to run to the courts to gag newspapers from publishing stories that are TRUE,” it said. “This is all about the public’s right to know.”

Even as those words were being published, lawyers and senior executives from News International‘s subsidiary News Group were preparing to run to court to gag Gordon Taylor, the chief executive of the Professional Footballers’ Association, who was suing the News of the World for its undisclosed involvement in the illegal interception of messages left on his mobile phone.

    • Marc Chavannes