De Efteling blijkt behoorlijk crisisproof

Attractiepark de Efteling draait ondanks de crisis een hogere omzet.

Mensen blijven meer in eigen land en willen dan een dagje uit.

Attractie ‘Vogelrok’ in de Efteling. Foto Leo van Velzen Kaatsheuvel, 07-07-09. Sfeerbeelden van de Efteling voor zomerserie ECO. Foto Leo van Velzen NrcHb. Velzen, Leo van

In de week voor de zomervakantie losbarst, stroomt de Efteling om tien uur ’s morgens vol met dagjesmensen en kinderen die op schoolreisje zijn. De echte drukte komt volgende week, maar ook nu al zijn de wachtrijen voor de topattracties lang. Drie kwartier voor de Python, een uur voor De Vliegende Hollander.

Het gaat goed met het pretpark. De omzet is in de eerste helft van dit jaar 25 procent hoger dan een jaar geleden. „Vorig jaar hadden we 3,3 miljoen bezoekers”, vertelt directeur Bart de Boer. „En als de groei doorzet komen we dit jaar boven de vier miljoen. Het hoogste aantal ooit.”

Hoe kan dat? „We hebben steeds geroepen: de crisis raakt ons niet, want wij verkopen vergetelheid”, zegt De Boer. Daarbij komt dat veel Nederlanders dit jaar in eigen land op vakantie gaan. „En zij maken dagjestrips”, voegt woordvoerder Mariëtte Siezenga toe. „Daar profiteren wij van.”

Op het terras naast het Sprookjesbos (Assepoester ligt om de hoek) zit de familie Van der Wind uit Arnhem, met vier kinderen. In de zomervakantie gaan ze naar Friesland en Texel. Dat heeft niets met de crisis te maken. „De kinderen zijn nog klein, we hebben geen zin om een enorme afstand met ze te rijden.”

Het gezin is voor het eerst in een attractiepark. „We hebben het zo lang mogelijk weten uit te stellen”, lacht moeder Lisette. „We hebben niets met pretparken. En het is best duur.” Maar omdat de kinderen een dag vrij hadden én het gezin nog kortingsbonnen had van Albert Heijn, „moest het er maar eens van komen”.

De Efteling startte begin dit jaar „voor de zekerheid” een grote marketingcampagne, met onder andere een nieuwe tv-commercial en een kortingsactie via Albert Heijn. Die heeft goed gewerkt, zegt directeur De Boer.

Vorige week liep een andere, hele grote, reclamecampagne af: ‘Het sprookjesmysterie’. Wat die heeft opgeleverd wordt binnenkort geëvalueerd. „Maar we verwachten er veel van”, vertelt Siezenga. Meer dan 55.000 mensen zochten naar voorwerpen uit het Sprookjesbos (zoals het mandje van Roodkapje). „Die had de heks verstopt, omdat ze boos was dat ze niet was uitgenodigd op het sprookjesbal.”

De Efteling maakt van de campagne een enorm spektakel: naar het bal in het Efteling Theater komen aanstaande zaterdag 1.200 prijswinnaars. „En de vinders van de voorwerpen worden op het bal gehuldigd. „Het is natuurlijk een once in a lifetime opportunity om daar bij te zijn.” Maar de Efteling doet dit niet alleen voor naamsbekendheid. „We willen met name het geloof in sprookjes stimuleren.”

Het park komt niet helemaal ongeschonden uit de recessie. „We verhuren congresruimte aan bedrijven en daar draaien we twintig procent minder omzet dan vorig jaar”, zegt directeur De Boer. Het hotel wordt ook minder bezocht. „Maar omdat mensen door de recessie later boeken dan normaal, kan dat nog bijtrekken.”

Bij een van de vele snackcorners in het park is de crisis ver weg. Aan een tafeltje likken Rossanne Krijgsman, in het dagelijkse leven oppas, en student Bastian Soijer aan een ijsje. Rossane’s moeder, Marietje van Gerven is erbij, ze is podotherapeute. Het dagje Efteling is een verjaardagscadeautje van een vriendin, vertelt Van Gerven. „Straks gaan we nog wel een paar dagen echt weg.” Waarheen, is nog niet duidelijk. Misschien een paar dagen Rome of Egypte. Om de crisis hoef je het niet te laten, zegt Soijer. „Ik zag gisteren nog een advertentie voor acht dagen strandvakantie in Bulgarije: 99 euro inclusief vlucht. Dan is een dagje Efteling bijna duurder.”

In de brandende zon staan mensen in de rij voor een hotdog en een cola à 5 euro. Bezoekers blijken bijna evenveel geld uit te geven aan versnaperingen als vorig jaar, vertelt Siezenga.

Frank en Linda Brandenburg uit Breda zijn vlakbij het huisje van Vrouw Holle neergestreken („Daarin hebben mensen uit Kaatsheuvel vroeger écht in gewoond”, vertelt een medewerkster van het park). Ze houden zich niet aan een budget vandaag. „We geven gewoon lekker geld uit en letten verder niet op.” Frank werkt bij een herverzekeraar en daar zijn „rake klappen” gevallen. „Maar we zien wel hoe het loopt.”

En er zijn meer mensen die er zo over denken. Op het terras bij de PandaDroom zit Patrick Borgen uit Delft; hij werkt bij een IT-bedrijf waar het slecht gaat. Maar Borgen is niet ongerust. Hij gaat ook niet bezuinigen. „Ik leef vandaag en hoe het er volgende maand uit komt te zien weet ik niet. Het heeft ook geen zin om daarmee bezig te zijn.”