Vakantiegeld besteed aan laptops

Scheerapparaten, traditioneel een kaskraker tijdens Vaderdag, zijn uit. Volgens gegevens van marktonderzoeksbureau GfK Retail and Technology gingen gingen er dit jaar meer volautomatische koffiezetapparaten voor vaders over de toonbank dan elektrisch scheergerei. Vooral de verkoop van espressoapparaten vertoonde een piek, zegt GfK-onderzoeker Tessa Holzenbosch: „Ondanks de crisis zien we dit jaar een verschuiving naar duurdere Vaderdagcadeaus.”

Ook laptops waren een hit. De verkoop schoot dit jaar met 61 procent omhoog, vergeleken met 2008. In totaal verkocht de detailhandel tussen 19 en 26 mei 18.500 laptops, blijkt uit de detailhandelscijfers van GfK. Holzenbosch: „In de week voor Vaderdag werden er 45 procent meer laptops afgerekend dan een jaar eerder. Dat is nog niet eerder vertoond.”

Veel consumenten gaven hun vakantiegeld dit jaar uit aan elektronica. Opvallend is dat de verkoop van desktopscomputers, die het al een paar jaar van de laptops aan het verliezen zijn, ook weer aantrok. In de week dat het vakantiegeld werd overgemaakt, gingen er 14 procent meer bureaucomputers over de toonbank. Voor dat soort stijgingen waren de afgelopen jaren andere impulsen nodig, bijvoorbeeld de introductie van een nieuw besturingssysteem door softwarebouwer Microsoft.

Dit jaar werden ook bijna 4.200 ‘netbooks’ verkocht. In 2008 was er nog amper vraag naar deze kleinere laptops. Externe harde schijven (een stijging van 22 procent) en draadloze modems voor in laptops (plus 19 procent) waren ook populair.

De groei in de verkoop van tv’s kalfde af, tot zo’n 10 procent, tegen 25 procent in de eerste drie maanden van dit jaar. Volgens GfK speelde vooral een gebrek aan grote sportevenementen de tv-sector parten. Vorig jaar waren er bijvoorbeeld het EK voetbal en de Olympische spelen.