Werkt het roken van een sigaret nou laxerend?

Teunie Stoffele uit Utrecht beschouwde zichzelf altijd als iemand met een snelle stofwisseling, maar eenmaal gestopt met roken viel dat eigenlijk wel mee. Totdat ze onlangs weer zwichtte voor een sigaret: ze moest meteen naar het toilet. Nu wil ze weten hoe dat nou zit met roken en de stoelgang. „En werkt koffie ook laxerend?”

Nederlandse specialisten durven zich niet te wagen aan een verklaring of het roken van een sigaret van invloed is op de stoelgang. De medische literatuur biedt echter wél uitkomst.

Zo blijkt uit meerdere artikelen en uit onderzoek van de Zwitserse Medizinische Klinik Kantonsspital Liestal dat voedsel er bij mannelijke rokers juist langer over doet om van mond via het spijsverteringskanaal uitgescheiden te worden. De endeldarm is het enige gedeelte van het spijsverteringskanaal dat bij toediening van een hoge dosis nicotine sneller werkt. De dosering moet wel vele malen hoger zijn dan die van één sigaret. En opmerkelijk: bij vrouwen blijkt er helemaal geen verband te zijn tussen roken en de stofwisseling.

Koffie werkt wel bevorderend voor de stoelgang. Patricia Schutte van het Voedingscentrum legt uit dat cafeïne stimulerend werkt op onder meer maag en darmen. Heel veel rokers zullen bij hun sigaret een kop koffie drinken. Dus wellicht verwart Stoffele het effect van de sigaret met dat van haar flankerende kop koffie?

Overigens is niet iedereen gevoelig voor cafeïne, zegt Schutte. „Net zoals sommige mensen prima slapen na tien koppen terwijl anderen al wakker liggen na één kopje, zijn er grote individuele verschillen tussen mensen in de laxerende werking van koffie.” Er is nog een ander vreemd effect. Bij sommige mensen werkt juist cafeïnevrije koffie op de darmen. „Waarschijnlijk zitten er dus meer stoffen in koffie die van invloed zijn op de stofwisseling.”

Hoewel koffie volgens Schutte niet ongezond is, adviseert ze mensen met een moeizame stoelgang niet om er extra veel van te drinken. „Het is beter om vezelrijk voedsel te eten, zoals bonen, groente en fruit. Dit werkt ook bevorderlijk op de ontlasting.”