Neder-hiphop triomfeert op vol Metropolis

Pop Metropolis Festival, 5/7 Zuiderpark, Rotterdam. ****

Het gratis toegankelijke Metropolis Festival is altijd goed voor een uitdagend palet aan nieuwe popmuziek. Naar schatting 40.000 mensen vonden gisteren ondanks het plakkerige weer de weg naar het Rotterdamse Zuiderpark, waar het aanbod gevarieerd en boeiend was. Metropolis moet woekeren met de mogelijkheden die het op de schop staande park biedt; de nieuwe indeling zorgde dat de podia zodanig waren opgesteld dat je op veel plaatsen twee bands door elkaar hoorde. Maar van het principe ‘less is more’ wil de organisatie niets weten: zelfs achter het podium werd een apart festivalletje ingericht waar muzikanten en dichters keihard hun best moesten doen boven het geluid van het grote podium uit te komen.

Rotterdamse artiesten hebben voorrang en de enerverende glam-metal van Elle Bandita en gepassioneerde symforock van Face Tomorrow maakten hun beloftes waar. De strakke grunt-metal van het Tilburgse Textures trok een enthousiast publiek en op het 3FM-podium stonden vooral piepjonge bands als Daily Bread, met charmante orgelpop. Veruit de grootste belofte kwam van het orgel- en gitaartrio DeWolff dat imponeerde met explosieve bluesrock; ouderwets maar virtuoos gespeeld door jonge muzikanten die nog een grote toekomst voor zich hebben.

De psychedelische orgelpop van Golden Silvers en de folkrock met veel akoestische instrumenten van Broken Records brachten kleur tussen het gitaargeweld. Britrockkwartet The Baddies bewees zich als een strak georkestreerde troonopvolger van Franz Ferdinand, het Deense Asteroids Galaxy Tour speelde luchtige suikerspinnenpop en de lijvige zanger van de Amerikaanse punkband Fucked Up bracht tijdens zijn optreden meer tijd door tussen zijn fans op het platgetrapte grasveld dan op het podium. De heftigste zang kwam verrassend genoeg van het lieftallige zangeresje van het Engelse vijftal Rolo Tomassi, die haar abstracte krijstherapie liet contrasteren met precieze, Zappa-achtige rockpatronen.

De grootste triomf van Metropolis 2009 was die van de Nederlandstalige hiphop. Zwart Licht, Winne en Jiggy Djé brachten een enthousiast publiek op de been, dat fanatiek met de armen zwaaide als dat gevraagd werd. Rapper Dio bracht met beatgroep The Madd een wonderlijk goed gelukte mix van jaren zestig-beatmuziek met toegankelijke rapteksten. Hier werden schijnbare tegenstellingen overbrugd, zoals het overwegend blanke orkest Mdungu toonde dat Hollanders wel degelijk swingende Afropop kunnen maken.