Dode op Leidseplein, taxiwet ter discussie

Een dodelijke vuistslag op het Leidseplein leidt tot nieuwe discussie over de omstreden liberalisering van de taxibranche. „Er is een noodsituatie.”

„Taxigangsters beheren het Leidseplein”, zegt een chauffeur van Taxicentrale Amsterdam (TCA) die niet met zijn naam in de krant wil. „De wagen is mijn brood”, verklaart hij.

Bij de taxistandplaats voor het Centraal Station in Amsterdam is de vechtpartij met dodelijke afloop, zondagochtend vroeg, het gesprek van de dag. „We praten de hele tijd over wat er is gebeurd op het Leidseplein”, zegt zelfstandig taxichauffeur Khalid Refaei (38).

Het voorval heeft een nieuwe impuls gegeven aan de discussie over de liberalisering van het taxivervoer. Het leidde ook tot spoedoverleg, vanmorgen op het stadhuis in Amsterdam. Volgens burgemeester Job Cohen moet Den Haag nu „verdomd snel met een nieuwe taxiwet komen”.

Rond tien voor half vijf zondagochtend raakte een 44-jarige man zwaargewond nadat een 37-jarige taxichauffeur hem een vuistslag gaf. Het slachtoffer wilde vermoedelijk een taxi nemen, waarna – om nog onbekende reden – ruzie ontstond. Het slachtoffer werd ter plaatse gereanimeerd. Hij overleed zondagmiddag in het ziekenhuis.

„De chauffeur is een heel aardige, rustige jongen”, zegt Refaei. „Helemaal niet agressief. Hij is kickbokser geweest in Marokko, dus hij sloeg de dronken klant met een klap achterover. Ik vind het eigenlijk zielig voor allebei, voor de chauffeur en voor de klant.”

Volgens Refaei is het op de taxistandplaats voor het Centraal Station netjes „maar het Leidseplein is te erg, daar is geen toezicht”.

De Amsterdamse wethouder Hans Gerson (verkeer en vervoer, PvdA) spreekt van „een noodsituatie” in de taxiwereld. „We moeten ogenblikkelijk het tuig aanpakken. Wie zich niet aan de regels houdt, zou niet meer mogen rijden.” Maar de gemeenten staan machteloos, omdat sinds de liberalisering van het taxivervoer in 2000 de regelgeving rijksaangelegenheid is geworden. „Amsterdam wil weer gewoon een eigen verordening”, zegt wethouder Gerson. „Dan kunnen we eisen stellen en ook weer handhaven.”

De woordvoerder van verantwoordelijk staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer, ChristenUnie) zei vanochtend dat de langverwachte Taxibrief deze week nog naar de Tweede Kamer gaat. Huizinga, voor werkbezoek in Bangladesh, laat weten „geschokt”, te zijn. In de brief, die los staat van het incident, staat dat zij gemeenten meer mogelijkheden wil geven om eisen te stellen aan chauffeurs. Het duurt nog zo’n jaar voordat de voorstellen van kracht kunnen worden.

„De gemeente is verantwoordelijk voor de dood van die man. Het is al twee jaar een zootje op het Leidseplein”, zegt taxichauffeur Ismael (27), die niet met zijn achternaam in de krant wil.

Vervolg Taxi: pagina 3

‘Chauffeurs moeten terug naar centrale’

Ismael: „Iedere week zijn er vechtpartijen. De politie doet niks. En de gemeente kijkt toe. Op het Leidseplein handhaaft de politie niet, er is geen controle van de gemeente en chauffeurs hebben daar geen kwaliteitskeurmerk nodig. Als ze toezicht zouden houden zoals bij het CS, was dit niet gebeurd. Deze aanpak moeten ze overal invoeren, ook bij het Leidseplein en het Rembrandtplein.”

Een andere taxichauffeur, die zegt dat hij ooggetuige was: „Ik stond bij het Leidseplein te wachten toen ik een schreeuw hoorde. Niet zomaar een schreeuw, maar echt hard. De politie zei dat ik door moest rijden. Ik zag in mijn achteruitkijkspiegel dat er vooraan bij de taxi’s een meisje stond met lang bruin haar en een Nederlandse man. De taxichauffeur stapte uit zijn auto en begon te discussiëren. Dat werd al snel schreeuwen. Andere chauffeurs bemoeiden zich ermee. Twee agenten op paarden waren er al bij. Een stuk of vier, vijf kwamen rustig aanlopen. Maar ze grepen niet in. Toen ben ik doorgereden.”

Twee agenten waren getuige van de vechtpartij. Volgens een woordvoerder stonden ze even verderop en zagen met eigen ogen dat de 44-jarige man werd neergeslagen. Ze hebben de verdachte chauffeur meteen gearresteerd. De politie wilde nog niets zeggen over de exacte toedracht. Vandaag wordt sectie uitgevoerd op het lichaam van het slachtoffer.

„Dit is dramatisch”, zegt directeur Richard van der Veen van Taxi Centrale Amsterdam. TCA is de grootste taxicentrale in Amsterdam. Hij noemt het „buitengewoon slecht” voor het imago van de taxibranche. De betrokken chauffeur reed niet voor TCA. De meeste TCA-chauffeurs mijden volgens Van der Veen het Leidseplein wegens het wangedrag van chauffeurs daar. Die rijden meestal niet voor een centrale.

Volgens Van der Veen is het nodig dat de taximarkt anders wordt georganiseerd. Chauffeurs zouden moeten zijn aangesloten bij een centrale. Als ze zich misdragen, kunnen ze worden geschorst. Nu rijden veel chauffeurs voor zichzelf en zijn ze aan niemand verantwoording schuldig.

Deel uw ervaringen met de taxi op nrc.nl/discussie