Alsop in Dvorák met schwung en vuur

Klassiek Radio Fil. Orkest, M. Alsop, 4/7 Concertgebouw A’dam. ***

Toen ze op haar negende Leonard Bernstein in actie zag, wilde ze ook dirigent worden. Veertig jaar later behoort de Amerikaanse Marin Alsop tot de top. Voor vrouwen is dat nog steeds geen vanzelfsprekendheid, zo bleek ook in 2006 toen haar aanstaande benoeming als chef van het Baltimore Symphony Orchestra leidde tot een controverse. Maar inmiddels heeft ze haar contract met vier jaar verlengd.

Van mentor Bernstein leerde ze zich over te geven aan de muziek, een toewijding die zaterdag tijdens haar debuut bij het Radio Filharmonisch Orkest in het Concertgebouw hoor- en zichtbaar was. Met bewegelijke gebaren leidde ze Dvoráks weinig gespeelde Zesde symfonie: nog niet de onsterfelijke melodieën van later, wel vol Beethoveniaans vuur en met Boheemse ziel. Helaas negeerde Alsop de herhaling in het eerste deel, dat soms wat stroef verliep. Vloeiender stroomde het pastorale Adagio, waarna in het Scherzo werd aangetoond dat boertigheid en schwung uitstekend samengaan.

Ook pianist Enrico Pace blinkt uit in aanstekelijk musiceren, al gaat zijn gretigheid soms ten koste van de afwerking. Hoekig en robuust klonk bij hem Brahms’ Tweede pianoconcert, met felle uithalen en springerige uitbundigheid. Alsop was een trouw begeleider, een rol die Pace regelmatig met plezier van haar overnam. Het symfonisch opgezette pianoconcert kent immers veel meer solisten, te horen vanaf de prachtig gespeelde hoornsolo tot de grote cellomelodie in het Andante, door cellist Michael Sterling in zijde gehuld. Het eenmalige concert, tevens afscheid van contrabaskapitein Peter Jansen, had geen kans verder te groeien. Alsop heeft wel nog voor drie optredens bij het Radio Filharmonisch bijgetekend.

Interview met Marin Alsop: www.nrc.nl/kunst