Chinees bedrijf mengt zich in strijd om Opel

China heeft zich op het laatste moment in de strijd geworpen om Opel en Vauxhall, de Europese merken van het failliete General Motors. Beijing Automotive Industry Corporation(BAIC) heeft een bod van 660 miljoen euro uitgebracht op de Duitse en Britse automakers die door General Motors verkocht moeten worden.

Het Chinese bod dat donderdagavond werd ingediend werd vrijdag bevestigd door een woordvoerder van General Motors. BAIC, een van de grootste automakers in China en de Chinese producent van Mercedes-Benzen, Hyundai’s en Mitsubishi’s, gaat de concurrentie aan met het Canadese/ Russische Magna, de Belgische holding RHJ International en mogelijk ook Fiat. De Canadese maker van auto-onderdelen, die wordt gesteund door de Moskouse bank OAO Sberbank, heeft de voorkeur van de Duitse en Britse regeringen en de vakbonden. Maar de onderhandelingen tussen GM en Magna over de rechten van in Detroit ontwikkelde technologie en over ontwerpen blijken moeizamer te verlopen dan verwacht.

Het bod van het Chinese staatsbedrijf volgde na een reeks besprekingen met General Motors. Het kapitaalkrachtige BAIC, dat ook Jeeps voor de Chinese markt assembleert, wil uitgroeien tot een mondiale automaker. BAIC is een van de grootste commerciële ondernemingen en kan bij de overname van GM Europa rekenen op de steun van de Chinese banken.

BAIC, opgericht in 1983, is volledig eigendom van de Chinese staat en heeft ook van de Nationale Ontwikkeling- en Hervormingscommissie in Peking toestemming gekregen een bod op Opel en Vauxhall uit te brengen. Ook andere Chinese automakers hebben belangstelling voor GM Europa, maar om prijsopdrijving te voorkomen heeft alleen BAIC toestemming gekregen in actie te komen.

Analisten in de auto-industrie nemen het bod van BAIC serieus omdat de Chinese onderneming de overname kan doen zonder steun van de Britse en Duitse overheden. De verkoop van Opel en Vauxhall aan Magna zou alleen met staatshulp van Londen en Berlijn gerealiseerd kunnen worden. Of BAIC ook werkelijk een kans maakt, is de vraag. Het feit dat BAIC een staatsbedrijf is kan voor afwijzende reacties zorgen. De Duitse vakbonden hebben negatief gereageerd op het Chinese bod. BAIC is alleen maar uit op de technologische kennis van Opel, zei een Duitse vakbondsman.

GM onderhandelt ook met West-Chinese automaker in Sichuan over de verkoop van Hummer. Maar daar dreigt de Chinese overheid om milieuredenen een stokje voor te steken. Tegen de aanschaf van de onooglijke en benzineslurpende Hummer door de Sichuanse auto-industrie wordt op het Chinese internet campagne gevoerd.