Reclame in Pyongyang voor een 'eigen' bier

Communistisch Noord-Korea brengt een eigen biermerk op de markt, met een ‘reclame’ die een stap richting de commercie lijkt. Het land lanceerde gisteravond Taedonggang-bier, ‘de Trots van Pyongyang’. Het bier is vernoemd naar de Taedongrivier, van oudsher de trots van de stad.

Noord-Korea is al langer bekend met ‘reclame’: de staatstelevisie toont doorlopend fabrieken en boerderijen waar noeste arbeid schitterende vruchten afwerpt. In de nieuwe ‘reclamespot’ is het beeld korrelig en de muziek opzwepend, terwijl het bier schuimend in een glas vloeit. Na zwetende, bier drinkende mijnwerkers krijgt een modern stadsmens het drankje aangereikt door promotiemeisjes in klederdracht. Het brouwsel van Taedonggang Brewing Company „helpt stress te verlichten”, „vertegenwoordigt het nieuwe gezicht van Pyongyang” en „wordt een vertrouwd onderdeel van ons leven”.

Het opmerkelijke van de campagne is dat Taedonggang bier allang bestaat. In 2000 kocht Kim Jong-il, leider van ’s werelds meest geheimzinnige staat, de brouwapparatuur op uit de failliete boedel van Ushers Beer Brewery in Wiltshire, Engeland. Met de tweedehands apparatuur werd een staatsbrouwerij opgezet aan de rand van Pyongyang. Productie van het bier begon in 2002.

Omdat de Noord-Koreanen geen brouwtraditie kennen, draait de brouwerij op automatische sturingstechniek uit Duitsland. Het bier heeft daardoor een bittere, Europese smaak en een alcoholgehalte van 5 procent. In 2005 begon Zuid-Korea met import van Taedonggang, maar medio 2007 droogde de stroom staatsbier naar Seoul op, nadat Noord-Korea de prijs met 70 procent verhoogde.

Voor buitenlandse hotelgasten kost een biertje 1 euro.