Zes dansfilms

1An American in Paris. Het is genieten van de prachtige liedjes van George en Ira Gershwin en het dynamische danswerk van Gene Kelly in An American in Paris. In de kleurrijke finale van de musical waarin Kelly Leslie Caron het hof maakt en tussendoor wat Parijse straatkinderen Gershwins ‘I Got Rhythm’ leert, komen de tekeningen en schilderijen van Toulouse-Lautrec en andere schilders letterlijk tot leven in een enerverend, ruim een kwartier durend ballet. (Vincente Minnelli, 1951).

2Cabaret. Fameuze musical met Liza Minnelli als de zorgeloze, ambitieuze Amerikaanse nachtclubzangeres Sally Bowles die in het vooroorlogse Berlijn Engelsman Michael York moet delen met de Duitse baron Helmut Griem. Oscars voor regisseur Fosse, Minnelli en Joel Grey als de ‘ceremoniemeester’. De film is een bewerking van Kanders en Ebbs musical uit 1966, die weer is gebaseerd op Christopher Isherwoods Goodbye to Berlin, over zijn herinneringen aan de vrolijke anarchie van de Weimarrepubliek, aan een stad vol tingeltangels, bohémiens en seksuele ballingen. (Bob Fosse, 1972).

3Chicago. Scherpe musicalnummers leveren satirisch commentaar op de macht van de media en de handigheid van charismatische ‘celebrities’ om het recht naar hun hand te zetten. De gitzwarte boodschap blijft echter ondergeschikt aan de glamour van een bewonderenswaardige, maar steriele film met uitstekende acteurs. (Rob Marshall, 2002)

4Moulin Rouge. In een in een denkbeeldig Parijs gesitueerde musical wordt een bordkartonnen verhaaltje (een arme schrijver wordt verliefd op de ster van de nachtclub) uiterst spectaculair door de schreeuwerige decors, overdadige kostuums, duizelingwekkende camerabewegingen en een krankzinnig snelle montage. Met Nicole Kidman en Ewan McGregor. (Baz Luhrmann, 2001).

5The Gay Divorcee (met Fred Astaire). Fijne musical met Ginger Rogers en Fred Astaire in een verhaal over liefde en misverstanden. (Mark Sandrich, 1934)

6The Red Shoes. Smaakvolle, zeer vernieuwende balletklassieker over ambities in de balletwereld, waarin een toespeling valt te herkennen op de vermaarde relatie tussen Nijinsky en Diaghilev. (Michael Powell & Emeric Pressburger, 1948).

De rubriek ‘de lijst’ geeft kunstuitingen bij het nieuws. De aanleiding vandaag: het overlijden van de Duitse choreografe Pina Bausch.