Ruil in, die caravan

De verkoop van caravans is op een dieptepunt beland door de economische crisis.

Tegelijk winnen de lichte vouwwagens en tweedehands caravans terrein.

Plastic vlaggetjes klapperen in de wind op het parkeerterrein van caravanverkoper Vervat in Rotterdam. Op het terrein staan een kleine veertig tweedehands caravans. Alle caravans zijn spierwit, op wat mintgroene en blauwe accenten na.

Buiten is het rustig, binnen bij de nieuwe modellen is het drukker. Vaders en moeders proberen bedden en minikeukens uit, terwijl hun kinderen gekke bekken naar elkaar trekken door de getinte plastic klapramen.

Eigenaar Bram Vervat voerde onlangs een slooppremie in van 1.000 euro bij inlevering van een oude caravan. De actie staat discreet aangekondigd op een A4’tje naast de caravandeuren. Vervat: „Die premie hebben we afgekeken van de auto’s. Ik heb er stapels e-mail over gehad en er al enkele tientallen extra door verkocht.” Voor tweedehands auto’s geldt sinds een maand een nationale sloopregeling, die is ingevoerd als onderdeel van het stimuleringsprogramma voor de economie van het kabinet. Voor caravans is zo’n regeling er niet.

Nederland is een caravanland. Hier staan relatief de meeste caravans van Europa: bijna een half miljoen. Eén op de veertien huishoudens bezit een caravan.

De verkoop van nieuwe caravans heeft de afgelopen maanden wel zwaar te lijden gehad onder de crisis. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau RDC zijn tot en met mei 22 procent minder caravans verkocht dan in dezelfde periode in 2008. In totaal werden in de eerste vijf maanden van 2009 een kleine 5.900 nieuwe caravans verkocht, tegen ongeveer 7.600 in 2008 en 8.400 in 2007. Het totale aantal caravans in Nederland groeit nog wel, omdat nieuwe modellen langer meegaan. „Mensen stellen het vervangen van hun caravan langer uit”, zegt Vervat. Wel worden er meer accessoires gekocht: zonnepanelen, een nieuwe voortent of een schotelantenne.

Vervat verwacht dat de verkoop dit jaar zijn dieptepunt bereikt en in 2010 weer aantrekt. Hij ziet de caravanverkopen al vijf jaar dalen. De caravanmarkt explodeerde in de jaren negentig, toen caravans van vijf meter lang op de markt kwamen. De extra lengte maakte het voor het eerst mogelijk vaste bedden te plaatsen. Het gemak van niet elke ochtend het bed tot zithoek te hoeven verbouwen bleek cruciaal: Nederlanders ruilden massaal hun oude caravans in. Sindsdien zijn er weinig grote innovaties meer geweest. Merken als Beyerland en Eiffelland hebben het inzakken van de vraag niet op tijd zien aankomen en gingen failliet. Het Nederlandse Kip kwam ook in moeilijkheden, maar maakte een doorstart.

De afgelopen jaren exporteerde Vervat veel tweedehands caravans naar Polen, Hongarije en Roemenië. Vervat: „Vanaf 2000 kwamen ze hier elk jaar. Vrachtwagens vol namen ze mee.” Dit jaar blijven de handelaren weg. Maar nu kopen Nederlanders weer meer tweedehands caravans. Vervat: „Mensen hebben nu even geen geld om naar het buitenland te gaan en vanaf 3.000 euro heb je al een leuke caravan van vijf jaar of ouder, met vast bed en een keuken.” Volgens cijfers van RDC nam de verkoop van gebruikte caravans dit jaar al met 6,2 procent toe, van 2.098 in 2008 tot 2.228 dit jaar.

Crisis of niet, de caravans van marktleider Hobby zijn uitverkocht bij Vervat. Hobby voorzag als eerste al zijn modellen standaard van veel accessoires, zoals een groot dakluik en een anti-slingerkoppeling.

Ook de verkoop van vouwwagens en lichtere Franse modellen stijgt, omdat er steeds meer lichte auto’s komen. Vervat verwacht dat deze trend doorzet en dat ook de traditioneel zwaardere Duitse merken hun aanbod daaraan zullen aanpassen.