Neergang automarkt VS niet te stuiten

De neergang van de Amerikaanse automarkt lijkt niet te stuiten. De autofabrikanten in Detroit, Michigan, bakermat van de Amerikaanse auto-industrie, liepen opnieuw forse klappen op.

General Motors verkocht de afgelopen maand 33,6 procent minder auto’s, Chrysler 42 procent vergeleken met de maand juni een jaar geleden. Lichtpuntje is Ford, de enige autofabrikant van de Big Three die het nog redelijk goed doet. Ford zag zijn autoverkoop minder hard kelderen, namelijk met 10,7 procent

GM, eens de glorie van de Amerikaanse economische macht, verkeert in surseance en probeert met staatssteun een doorstart te maken. Alleen in China, inmiddels de grootste automarkt ter wereld, behaalt GM fraaie verkoopresultaten. Daar steeg de verkoop in het eerste half jaar met 38 procent (op een totale marktgroei van 21 procent tot 3,36 miljoen nieuwe auto’s). Het noodlijdende Chrysler is onlangs door het Italiaanse Fiat overgenomen.

Ook de buitenlandse merken hebben het op de Amerikaanse automarkt zwaar te verduren, de Duitse automerken voorop. Porsche, dat vecht om belager Volkswagen van het lijf te houden dat het eerst zelf wilde inlijven, verkocht 62 procent minder auto’s. Daimler (Mercedes) volgt met 26 procent, BMW met 20,3 procent en Volkswagen met 18 procent.

De Japanse merken bleven niet achter. Toyota verloor 32 procent en Nissan, eigendom van het Franse Renault, 23 procent.

De Koreaanse merken Hyundai en Kia verloren ook, maar bescheiden, met respectievelijk 10,8 en 5,9 procent. Zij hebben hun marktaandeel in de VS kunnen uitbreiden: Hyundai van 2,5 percent in oktober tot 4,4 percent nu.

Auto-industrie pagina 14